Alex Schulman tar ut över 13 miljoner – ”Jag gör av med allt”

Alex Schulman.

”Så fort jag hittar sätt att göra av med pengar så gör jag det”.

Alex Schulmans höst är fullproppad. Förutom podden ”Alex och Sigge” som har en bit över 200 tusen unika lyssnare varje vecka har han satt upp en monolog på Dramaten, Tröstraporter framföd av Gustaf Skarsgård, och en ny bok, Malma station, ute i handeln. Samtidigt har filmatiseringen av hans tidigare bok “Bränn alla mina brev” om släktingen Sven Stolpe gått upp på bio. I en intervju med Di berättar han att hans dåliga samvete, över att ha jobbat så mycket, fick honom att bjuda frun Amanda på chark, och en kavaj för uppskattningsvis 25 000 kronor.

Jag har en enormt låg respekt för pengar. Jag gör av med allt. Det kan man tycka är sympatiskt, för jag är generös mot alla i min omgivning. Men det finns en stor skam här för att jag inte har lärt mig handskas med pengar, säger han i intervjun.

När han säger att han gör av med allt så är det en hel del han har att börja med. Företaget Alex Schulman AB gjorde sitt bästa år 2021 och hade en omsättning på över 20 miljoner kronor, det är nästan en fördubbling jämfört med de 11 miljoner som de visade året innan.

Rörelseresultatet slutar på 4,5 miljoner att jämföra med 3 miljoner 2020. I siffrorna som leder fram till resultatet ser man att personalkostnader dubblats från det ena året till nästa. 2021 slutade personalkostnaderna på 13,5 miljoner kronor, och eftersom Alex är den enda anställde i bolaget kan man gissa att han plockat ut 10,2 miljoner kronor i lön, innan skatt. Till det kommer ytterligare 3 miljoner i utdelning från bolaget. 13 miljoner innan skatt är mycket att göra av med om man som han säger: “gör av med allt”.

Det är mina pengar, låt mig vara. Jag betalar alla skatter som finns och jag gör inget fuffens. Jag är bara hopplös. Så fort jag hittar sätt att göra av med pengar så gör jag det, säger Alex Schulman.

Hur 2022 slutar återstår att se, det vi vet är att han och Sigge tackade nej till ett erbjudande från Podme, för att ta ett matchande bud från Perfect Day Media. Det rörde sig om att de båda skulle få dela på 60 miljoner över tre års tid.