Aller media skalar ner influencersatsningen: ”Låg lönsamhet”

Sara Forssberg, kommersiell chef på Aller (Foto: Aller media)

Plockar bort förmedlingsaffären. 

Mediajätten Aller media, som bland annat står bakom tidningarna Elle och Femina, har under de senaste åren agerat agent åt över 100 stycken influencers. Det var under 2018 som Aller media valde att satsa på influencers och gjorde en stor rekrytering av profiler. Idén var att sälja in annonsplatser i profilernas egna kanaler. Fem år senare väljer man att skala ner satsningen.

Förändringen vi gjort är att plocka bort förmedlingsaffären, det vill säga den där affären enbart består av att vi säljer reklaminlägg i profilernas egna kanaler. De får numera sälja själva. Det var tidskrävande, med låg lönsamhet och vi såg ingen möjlighet att skala upp utan att lägga mer tid. Vi vill hellre fokusera på ett urval av större profiler där vi ser potential att utveckla långsiktiga samarbeten, säger Sara Forssberg, kommersiell chef på Aller, enligt Breakit.

Enligt Sara Forssberg finns influenceraffären fortfarande kvar inom bolaget, i en annan form. Bland annat kommer man fortsätta samarbete med de profiler som bloggar på Aller medias sajter. Även Sparks, som lanserades 2020, kommer att finnas kvar. Sparks är en plattform för mindre profiler där influencers själv kan skapa ett konto och ansöka om kampanjer. 

Sparks kommer vi att behålla. Plattformen gör sitt bästa kvartal någonsin nu när vi jobbar fokuserat.

En tidigare artikel indikerade att Aller media skulle lägga ner sin influencersatsning och att företaget brutit samarbetena med majoriteten av sina influencers, vilket var felaktigt. Samarbetena kommer att kvarstå. Den del av affären som prioriterats ned är att sälja på profilernas egna kanaler, när dessa affärer är frånkopplade Aller medias egna varumärken eller kreativa koncept i övrigt.