Rekordår för Splay one – 60 nya influencers: “Norden är inte framtiden”

David Hellberg, nätverkschef på Splay One och Jonna Säll, koncernchef, Splay One. (Foto: Disa Hein)

Youtube-nätverket slår alla rekord och tredubblar antalet visningar. 

Det blev ett rekordår för Splay one som nådde totalt sex miljarder visningar under 2023, långt över förra årets 1,2 miljarder. Även antalet följare hos nätverkets youtubers har rusat iväg, från 1,7 miljoner nya följare 2022 till 8,7 miljoner 2023.

Enligt Splay one har det nordiska innehållet spridits mer globalt än tidigare, tack vare Youtube shorts. 

Videor konsumeras nu i mycket större utsträckning i andra länder, till exempel i USA, säger David Hellberg, nätverkschef på Splay One.

“Norden är inte framtiden för oss”

Splay one ägs av moderbolaget Caybon, som är ett globalt bolag, vilket gör att företaget har säljteam i Nordamerika och andra delar av Europa.

Att bara fokusera på Norden är inte framtiden för oss. Vi har även Newsner, vårt systerbolag och ett globalt förlag. Så denna globala expansion av nätverket har varit en del av planen, säger Jonna Säll, koncernchef, Splay One.

60 nya profiler och uppdaterat erbjudande

Under 2023 anslöt sig också 60 nya profiler till nätverket, som säger sig ha uppdaterat sitt erbjudande för att ytterligare passa kreatörernas önskemål. 

Vi måste ge den bästa servicen för kreatörerna i vårt nätverk: oavsett om de behöver hjälp med redigering, hjälp med miniatyrbilder, hjälp med att publicera en bok, producera en podcast eller lägga upp en plan för hur de kan förbättra försäljningen, säger Jonna Säll.

Splay one verkar inte ha några planer på att sänkta tempot, istället hoppas de kunna växa ännu mer och det inom en snar framtid.

Vi är naturligtvis mycket nöjda med dessa siffror, men vi hoppas kunna växa ännu mer inom de kommande två åren, säger David Hellberg.