Amazon dammsuger Acast – gör tusentals poddar reklamfria

Craig Strachan, Ross Adams och Steve Boom: Foto från Linked in

Försöker utmana Spotify och Apple om marknadsandelar.

Den som har Amazon Music kan från och med idag lyssna på tusentals poddar som tillhandahålls av Acast, och helt utan reklam. Enligt ett pressmeddelande har Amazon köpt allt annonsutrymme i dessa podcasts av Acasts. Just detta gör att poddkreatören kommer att få betalt för lyssningen på samma sätt som om det skulle vara reklam i den.

Intäktsgenerering inom podcasting-området har breddats enormt de senaste åren. Den här affären öppnar upp ytterligare en  kanal för att öka intäkterna. Vi kommer förmodligen att se fler möjligheter dyka upp för branschen framöver, säger Ross Adams, vd för Acast.

Detta gäller den som har Amazon Music Unlimited, inte gratisversionen Amazon Music, som kommer få tillgång till att lyssna på dessa reklamfria podcasts. Men även den som har ett abonnemang på Amazon Prime kommer ha den möjligheten.

Jag är oerhört glad över att våra Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-kunder nu kan lyssna på det fantastiska utbudet av Acasts podcasts utan reklam och utan extra kostnad. Jag har länge varit ett fan av många av dessa podcasts och kan knappt vänta med att kasta mig in i dem. Jag ser fram emot vårt nya samarbete med Acast, säger Craig Strachan, chef för podcasts för Europa, Australien och Nya Zeeland på Amazon Music.

Amazon Music är idag den tredje största streamingstjänsten för musik, enligt MIDIA, strax efter Spotify och Apple Music. I måndags skrev The Verge att podcast- och musikbiblioteket, över 100 miljoner titlar, som Amazon Music förfogar ska bli gratis för den som har ett Amazon Prime-abonnemang. Dock med en liten tvist, man kan inte välja att spela enskilda titlar utan bara hela album eller spellistor i shuffle-läge. Amazon jobbar samtidigt med en funktion som låter lyssnaren höra korta videosnuttar från podcasts för att få en känsla för om man vill lyssna på avsnittet.

Den största saken som lyssnare inte gillar med poddar är, inte överraskande, alla annonser. Så vi fokuserar på att bygga en fantastisk katalog med saker som folk gillar att lyssna på och att de ska få göra det gratis, säger Steve Boom vice ordförande för Amazon Music till the Verge.