Antonija Mandirs släpp tömde lagret: ”Vi har ett superlyxproblem”

Antonija Mandir

Lohilo, snacks- och dryckvarumärket som utmärker sig för att ha lågt sockerinnehåll och hög proteinhalt, noterades på börsen i slutet av 2020. Nu har bolaget gjort sitt största samarbete någonsin.

Under de senaste månaderna har företaget jobbat på att ta fram en ny dryck tillsammans med influencern Antonija Mandir, och lanseringen blev en succé.

Det här är kickstarten på vårt samarbete med Antonija Mandir. Både vi och hon identifierade ett hål på marknaden, och då bestämde vi oss för att fylla det tillsammans och det var helt rätt beslut. Just nu får vi producera i racerfart. Vi har ett superlyxproblem, vi måste producera snabbare än vad vi hade räknat med så det har gått bättre än förväntat, säger Tuss Odin Ekman, marknadschef på Lohilo, till Influens.se.

Jag har själv knappt lyckats få tag i en, fortsätter hon och skrattar. Vi har verkligen lyckats hitta en perfekt match för vårt varumärke.

Annons:
Annons:

Vad gör Antonija till en så bra fit för just er?

Antonija är en fantastisk ambassadör för Lohilo som varumärke eftersom hon står bakom samma värderingar som oss. Det finns ett stort värde i att hitta rätt ambassadör och samarbetspartner. Antonijas följare är till exempel våra konsumenter. Det klaffar väldigt bra när man tillsammans ska ta fram en produkt. Hade vi inte haft samma målgrupp så hade Antonija till exempel kunnat säga att hennes följare vill ha en sak och att vi hade sett att våra kunder gillar något annat, säger Tuss och tillägger:

Man kan ha ett bra varumärke och sitta på en bra produkt, men om man inte når kunderna så är det inte värt någonting. Vi har en e-handel, men vi driver även distribution i dagligvaruhandeln och med ett samarbete med en influencer som har samma målgrupp som oss är vi nu på alla platser där vår slutkonsument är. Vi syns i hennes kanaler, vi har bra material att använda i vår e-handel och våra digitala kanaler samt kan återge detta i fysisk form i butik. Med andra ord är det viktigt att identifiera vilka ens kunder är och var de finns för att satsa på att finnas där.

Det tog drygt ett halvår att gå från idé och koncept, till testning, produktutveckling och sedan till slutproduktionen av marknadsföringskampanjerna. Finalen, eller lanseringen med andra ord, ägde rum i slutet av april och den färdiga drycken döptes till ”Sun Kissed”.

Vad var det för hål på marknaden ni hittade? 

Det finns en massa olika energidrycker, läskedrycker och proteindrycker på marknaden idag, men det finns ingen dryck som skulle kunna ersätta beautyprodukter. Vi har tagit fram en beauty-dryck som bland annat innehåller collagen och betakaroten. Sen smakar den väldigt gott också och ser snygg ut.

Hur mycket har Antonija kunnat styra i framställningen av Sun Kissed?

Vi som bolag sitter på väldigt mycket kunskap och erfarenhet, både inom skönhet men även inom mat och dryck, men Antonija kom med idéer, preferenser och justeringar.

Annons:
Annons:

Vad finns det för utmaningar i ett sånt här samarbete? 

Jag skulle säga att ett samarbete är som en relation – det är viktigt att vara tydlig med sina behov och att vara transparent. Det är bara när man hittar en gemensam väg som samarbetet blir magi.

Det är väldigt annorlunda att som företag gå in i ett samarbete med en profil som ska ta fram en produkt. Det är två varumärken som möts i ett sådant samarbete, och prickar man inte rätt så kan det bli svårt. Som i vilken relation som helst. Blir det för många kompromisser så blir ingen nöjd. Men hittar man rätt så kan det leda till fantastiska synergier, och så har det varit för oss.

Hur samarbetet mellan Antonija Mandir och Lohilo ska se ut framöver, och om profilen kommer att få släppa fler produkter framöver är hemligt än så länge. Men Tuss understryker att efterfrågan har varit hög, så ingenting är omöjligt.

Framåt är det fokus på att utveckla vårt erbjudande till konsument med avstamp i Lohilos varumärkeslöfte. Genom att skapa värde för konsument vill vi stärka vår position på marknaden och ta andelar både online och i dagligvaruhandel, avslutar Tuss Odin Ekman.

Under 2020 växte Lohilo Foods AB med 74 procent, och omsättningen uppgick till 246 miljoner kronor. Dock förvärrades resultatet som sedan tidigare låg på förlust. Det backade med nära sex miljoner och landade på minus 18,2 miljoner kronor.