Isabella Löwengrip om nya bolaget: “Vi kan göra allt”

Isabella Löwengrip

Så ska nya AI-satsningen hjälpa e-handlare.

Det var för ett par veckor sedan som det blev känt att Isabella Löwengrip återigen tagit på sig vd-rollen och klivit in i ett nystartat bolag. Företaget Aimastar har sitt säte i Göteborg och ska syssla med AI-teknik, i syfte att hjälpa e-handlare. I en intervju med Sveriges radio berättar influencern och entreprenören mer om satsningen.

Det känns så roligt, just för att jag alltid har velat göra saker och ting inom AI och var ju jättetidig med det redan 2018, när jag skapade min egen avatarklon. Men jag var alldeles för tidigt ute.

Det nya bolaget ska bland annat hjälpa e-handlare med bildproduktion. Isabella Löwengrip menar att det för många företag blir dyrt att fotografera alla produkter. Att en del fotograferingar dessutom görs utomlands för att kunna sätta produkterna i särskilda miljöer, har också en negativ inverkan på klimatet. Nu vill Isabella Löwengrip och hennes nya företag erbjuda en annan lösning, med hjälp av AI.

Enligt entreprenören och vd:n handlar det inte bara om enkla produktbilder för att visa olika versioner av produkten.

Det där är kanske på en basic nivå, det man ser i flödet så. Vi kan ju göra mat, bygga upp hela alpmiljöer… Vi kan göra allt för att företag ska slippa resa runt och fotografera alla de här bilderna. Det där känns lite gammalt och dåligt för miljön.

Nytt försök med AI-modeller

När Isabella Löwengrip senast satsade på AI var det en virtuell influencer med namnet Gabrielle Löwengrip, som var tänkt att fungera som en klon av entreprenören själv. Men projektet lyckades aldrig riktigt och lades så småningom ner.

Jag brukar vara lite för tidig med saker. Men jag ville ju skapa en klon av mig själv, för jag tänkte att det kommer att komma virtuella influencers i världen. Men det var alldeles för dyrt och för krångligt så det var liksom inte lönsamt för mig. Och det blev inte fint, först och främst, säger hon och fortsätter: 

Så jag tänkte att jag väntar några år, tills det är lite mer moget, fast fortfarande inte för moget, så tajmingmässigt så kommer det att bli bra. För vi skapar ju ai-moldeller också, men den här gången ser de inte ut som Shrek, som min gjorde.

Aimastar är inte det enda bolaget som valt att satsa på AI-tjänster för e-handlare. Flera stora AI-bolag har, mer eller mindre uttalat, börjat erbjuda den här typen av tjänster. Amazon och Google har börjat testa liknande funktioner för sina säljare och även Shopify har börjat slå sig in på marknaden.

Influens har sökt Isabella Löwengrip för en kommentar om hur hon ser på konkurrensen och företagets möjligheter för framtiden, men hon har inte återkommit med något svar.