Är svenska influencers villiga att offra sin integritet för Threads?

Linnéa Lindgren, NoFuzz media
Detta är en gästkrönika. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

150 miljoner nedladdningar på mindre än två veckor, men i Europa tog det stopp.

Metas senaste funktion, Threads, har förmodligen inte undgått någon. Twitter-klonen (numera X) nådde snabbt 150 miljoner nedladdningar på mindre än två veckor, men när det gäller Europa har plattformen stött på patrull. Kanske för vårt eget bästa, med tanke på att användandet av appen kan ske på bekostnad av vår integritet

Threads innehåller och hanterar både personlig och känslig data som din surfhistorik, kontaktuppgifter, finansiella uppgifter och platsinformation. Det kanske mest bekymmersamma är att de även kan samla in känslig information som exempelvis kan innehålla personers sexuella läggning, etnicitet, religiösa övertygelser, som alla faktiskt kan kopplas till din identitet. Du blir produkten – och det handlar inte om vad du delar med dina följare.

Därför lockas svenska influencers inte av appen

Är Threads då verkligen värt mödan eller kommer det att blekna bort innan det ens når Sverige? Åsikterna bland experterna i USA är delade. Vissa ser tydliga fördelar med Threads i jämförelse med Twitter och tror att den nya plattformen har potential att bli en dominerande aktör. Andra anser att den fortfarande saknar betydande funktionalitet och det kan finnas flera anledningar till varför Threads kanske inte kommer att attrahera svenska influencers.

Plattformens popularitet och användarbas

Om Threads inte når ett brett användarstöd och blir en populär plattform i Sverige, kan influencers vara tveksamma till att investera tid och resurser i en plattform där deras målgrupp ändå inte är närvarande. 

Inkomstmöjligheter

Om Threads inte erbjuder lika starka möjligheter till monetarisering som andra etablerade plattformar som Instagram eller YouTube, så kan influencers tveka att engagera sig i det. 

Funktionalitet och användarupplevelse

Om Threads inte erbjuder en användarvänlig och attraktiv upplevelse av plattformen, kan influencers finna det svårt att skapa och dela sitt innehåll på ett sätt som engagerar deras följare. Om funktionerna dessutom är begränsade, kan det avskräcka influencers från att använda plattformen regelbundet.

Osäkerhet kring plattformens framtid

Om det finns osäkerhet kring Threads långsiktiga framtid, inklusive Facebooks intentioner och investeringar i plattformen, kan det avskräcka influencers från att investera tid och ansträngning i att bygga upp sin närvaro där. Om det finns risk för att plattformen kan avvecklas eller förändras kraftigt, kan influencers vara motvilliga att satsa på den.

Respekten för personuppgifter, popularitet, användarvänlighet, passande format för innehåll och plattformens framtid, kan bli avgörande om Threads vill väcka svenska influencers intresse.