Artister kan sälja biljetter direkt på Tiktok – i samarbete med Ticketmaster

Funktionen blir tillgänglig i 20 länder.

Ticketmaster och Tiktok expanderar nu sitt samarbete efter en beta-lansering av funktionen i USA. Nu meddelar Tiktok att artister kommer att kunna sälja biljetter till sina föreställningar direkt via appen, i hela 20 länder.

Förutom att samarbetet expanderar i USA kommer funktionen också att lanseras för första gången i Storbritannien, Irland, Australien, Tyskland, Frankrike, Kanada, Mexiko, Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Italien, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Polen, Schweiz, Spanien och Sverige.

Det är ett spännande ögonblick för miljontals passionerade musikfans i TikTok-communityt. Genom att göra det möjligt för fans att köpa biljetter direkt via TikTok ger vi artister möjligheten att nå biljettköpare på ett helt nytt sätt och förändra spelet för liveevenemang runt om i världen, säger Michael Kümmerle, Global Music Partnership Development Lead, Tiktok.

För att använda funktionen krävs det att biljetterna säljs på Ticketmaster och att artisten är certifierad.