Bakom kulisserna hos Coop: Därför vill vi samarbeta med Bianca Ingrosso

Tarik Belqaid, kommunikatör på Coop, samt Bianca Ingrosso (foto: Press/Coops nya kampanjfilm).

Den 1 september var det dags. Coops kampanj där Bianca Ingrosso marknadsför betalsättet Scan & Pay gick live i media. Influens.se har tagit kontakt med Coop för att få mer information om bakgrunden till kampanjen, som nu ska rulla i åtminstone ett par veckor framåt.

För att folk skulle uppmärksamma kampanjen ville vi ha en influencer som folk vet vem det är. Bianca Ingrosso når yngre personer som är en digital målgrupp, men har även gjort saker som riktar sig till den breda massan, som till exempel TV-programmet Wahlgrens värld och Talang, och kan därför även nå ut till en äldre och kanske inte fullt så digital målgrupp, säger Tarik Belqaid, kommunikatör för Coops affärsområden.

Valde ni mellan flera influencers eller kände ni att får vi Bianca så tar vi henne?

Vi fick förslag på personer som skulle kunna vara lämpliga och då valde vi utifrån hur vi skulle få bäst effekt och utifrån vad som passade bäst för det vi ville uppnå med kampanjen.

Bianca Ingrosso har tidigare sagt att hon är väldigt selektiv med vilka företag hon arbetar med, att hennes samarbeten helst ska pågå under en längre tid och att det är vanligt att hon för diskussioner med företag i ett år innan kampanjen till sist går live.

Vi har fört diskussioner under en längre tid men jag vill inte säga exakt hur länge, säger Tarik Belqaid, och tillägger att det bland annat funnits en diskussion om reklamfilmens humoristiska approach.

I filmen går Bianca omkring i en Coop-butik och använder till synes sin mobiltelefon för att ta selfies. Men i själva verket är hon alltså i färd med att scanna varor. Ett grepp som alla inblandade tyckte var kul, berättar Tarik.

Så det är inget som är påkommet hux flux.

Vad har ni fått för respons på filmen hittills?

Vi har fått en väldigt positiv respons, det är tydligt att den humoristiska vinkeln har kommit fram och att den uppskattas av publiken. Dessutom är det en väldigt snygg film.

I dag erbjuder runt 350 av drygt 800 Coop-butiker shoppingalternativet Scan & Pay, men enligt Coop ansluter sig nya butiker varje vecka.

Har fler kunder börjat handla med Scan & Pay sedan kampanjen lanserades?

Det är för tidigt att säga. Men för oss har det viktigaste varit att skapa uppmärksamhet runt tjänsten. Det är ett nytt sätt att handla. Vi tror att det kommer att bli ännu vanligare i framtiden att vilja styra sin egen shoppingupplevelse.

Det här är ett första avstamp när det kommer till lanseringen av tjänsten, sedan kommer det fler längre fram.