Black friday – så sticker du ut på sociala medier

Byråerna ger sina bästa tips. 

Black friday närmar sig och troligtvis kan vi förvänta oss en hel del reklam i våra flöden på sociala medier, inte minst hos influencers. Men hur ska man egentligen sticka ut i bruset? Influens har frågat tre olika byråer.

Creed media: “Fler mervärden än bara bättre priser”

Jibriil Hassan, Head of Insights på Creed media, lyfter vikten av att utveckla innehåll som speglar kreatörens vardagliga estetik. Utforska såväl innehåll som kommentarsfält för att identifiera återkommande teman på kreatörens kanal, för att ser hur era produkter på ett naturligt sätt kan interagera med dessa teman. 

Han tipsar också om att även se till de egna kanalerna. Ett sätt att använda dessa kan vara att skapa en content-serie i de organiska kanalerna för att bygga förtroende och engagemang och sedan väva in Black friday-erbjudanden när timingen känns bra.

Hitta sätt för att din köpta media och organiska kanaler samspelar och har fler mervärden än bara bättre priser, säger Jibriil Hassan till Influens.

Han tycker också att man ska undvika att göra stora nedslag med flera kreatörer i början av Black friday-veckan. Inte heller ska du stirra dig blind på antalet följare, utan istället fokusera mer på relevans till målgruppen och kreativiteten. Det gäller även kreatörernas geografiska placering, där Jibriil Hassan tycker att man ska våga se till kreatörer som bor utanför storstäderna och som är selektiva med sina samarbeten. 

Beräkna inte engagement rate baserat på följare eller allt innehåll hen har postat. Om det är rörligt material, gå igenom de senaste 10-12 videorna och dela interaktioner med antalet visningar för att få en bättre uppfattning.

Cure media: “Locka in dina kunder även innan”

Isabelle Green, pr manager på Cure media, betonar att det är viktigt att vara ute i god tid och redan i förväg bygga förtroende och trovärdighet med sin influencer marketing. Att börja tänka på och planera för sina kampanjer under Black friday redan året innan ger dig en stor fördel, men även att underhålla din kontakt med målgruppen månaderna innan.

Många varumärken är relativt tysta i september och oktober, för att sedan satsa fullt ut när november och december närmar sig. Genom att hålla dialogen varm med din målgrupp under dessa lugnare månader kan du sticka ut från mängden, det är även mer kostnadseffektivt, säger Isabelle Green. 

Hon tipsar också om att våga bredda sin målgrupp och se till att tänka i längre led. Under Black friday är det många som passar på att köpa julklappar, vilket innebär att köparna inte är den målgrupp som produkterna vanligtvis riktar sig mot.

Sist men inte minst gäller det att få innehållet att sticka ut och fånga människors uppmärksamhet, till exempel genom att använda mycket färg. Ett annat sätt att engagera mottagaren är att skapa innehåll som både underhåller och utbildar. 

Detta har blivit stort, framför allt inom skönhetsbranschen, eftersom det engagerar och informerar konsumenterna på ett underhållande sätt. Genom edutainment och storytelling kan företag bygga starkare kundengagemang och lojalitet samtidigt som de når ut till en specifik målgrupp. 

C/o Agency: “Deals som är särskilt framtagna för Black Friday”

Enligt Muntaga Sowe på C/o agency är grunden till lyckade kampanjer riktigt bra deals, särskilt framtagna för Black Friday. Rabattkoder som gör produkterna 20 procent billigare är troligtvis återkommande under andra rea-kampanjer och sticker därför inte ut. Det är också viktigt att välja en kreatör med bevisad förmåga att konvertera samt utforma relevanta erbjudanden. Därefter är det en god idé, enligt Muntaga Sowe, att “boosta” innehållet mot liknande målgrupper.

Jag vill se bra deals som är särskilt framtagna för Black Friday. Jag får känslan av att erbjudandena inte är lika bra som det historiskt varit, säger Muntaga Sowe, grundare C/o agency.