Branscheventet slog alla rekord – många kända ansikten på plats: ”Galet högt tryck”

Då har Influens.se genomfört sitt första event – Influencer Marketing Summit! Nära 800 personer samlades på Quality Hotel Friends i Stockholm för att nätverka och lyssna på spännande, intressanta och lärorika föreläsningar, intervjuer och debatter.

De som ledde oss genom dagen var svenska humorduon, kända från både Youtube och tv, Emil och Daniel Nordberg. På den andra scenen hade vi Johannes Gustavsson, författare av Sveriges första kurslitteratur inom influencer marketing, vd på byrån Infly samt branschexpert. Med humor och massvis av kunniga experter, forskare och profiler fick deltagarna sluka trendspaningar och föreläsningar.

Annons:
Annons:

Vi satte oss bland annat ner med Skatteverket, Konsumentverket, Massfluencer och Gigapy i en debatt, ledd av branschprofilen Linda Hörnfeldt, för att gå igenom viktiga lagar och regler inom influencer-branschen. En programpunkt som blev välbesökt och omtalad, och som vi kommer att fördjupa oss i ännu mer nästa gång.

En annan intervju som många ville lyssna på var samtalet mellan Vanessa Lindblad, manager till Bianca Ingrosso och influenceragent på byrån Tourn, medgrundare till varumärket Caia samt influencerprofil, och Influens chefredaktör. Vanessa, som aldrig tidigare tackat ja till en scen-intervju, berättade om hur hennes karriär började och hur hennes roll som manager till Sveriges mest eftertraktade profil ser ut.

Vi valde att gå in som partners till IMS och det var en värdefull satsning. Vår synlighet här är varumärkesbyggande och exponeras mot folk från relevanta byråer och influencers. Att samla branschen på det här sättet är jätteviktigt. Vi bygger den här branschen tillsammans, och att satsa på influencer marketing är att ta marknadsföringspengar från andra kanaler, inte från varandra, säger Caroline Lundmark, Country Manager Sweden på Inzpire.me, och fortsätter:

Det är jättebra att Skatteverket är här för att prata om lagar och regler samt att det lyfts att influencers ska ha betalt för det de gör. För de kan ju inte betala sin hyra med gratisprodukter. Vi jobbar också med förstapartsdata som gör att allt blir mer transparent vilket också bidrar till att det blir mer seriöst. Det vi har sett under dagen är att man pratar mycket mer om micro- och nanoinfluencers, och det är jättespännande för de har ofta en genuin följarbas och man följer dem kanske av en annan anledning än varför man följer de här stora profilerna. Man måste ha ett förtroende för den man följer, jag inte skulle följa någon jag inte tycker om.

Mattias Ribbing var också en mycket uppskattad talare som ledde en energisk och fängslande föreläsning. Han pratade bland annat om hur man kan förbättra sitt minne och använda hjärnan på ett klokare sätt, samt att konceptet-multitasking – ett arbetssätt som så många av oss försöker att bemästra – bör uppdateras. Vi fick även lyssna på Caia Cosmetics, Na-Kd, Skincity och Desenio som berättade om sina influencer marketingstrategier. Vi fördjupade oss även i temat gaming-influencers, under ledning av experten Philip Hübner, Chief Business Development Officer från Challengermode med över 10 års erfarenhet från e-sportbranschen.

På plats var även Meta som tog oss in i sitt nya universum Metaverse, och som berättade hur man ska jobba influencer marketing i den nya digitala verkligheten. På tal om lyckade koncept pratade vi även podd med experter från Bauer Media, samt hur man ökar sin omsättning som influencer med specialister i ämnet från Nine Agency.

Det är galet högt tryck! Dagen har varit över förväntan, efter att jag fick prata på scenen om influencer marketing-branschens framtid, och framförallt om kraften av influencer marketing, så har jag fått träffa jättemånga spännande annonsörer men också branschkollegor som uppskattar att vi också pratar om utmaningarna. Influencer Marketing Summit är ett forum som behövs, det är en plattform där vi kan prata ansikte mot ansikte med våra branschkollegor. Det är stor konkurrens influencer marketing-branschen annars, men för att vi ska få den att överleva i längden måste vi se varandra som kollegor. Nu får vi äntligen ett gemensamt sammanhang där vi kan diskutera branschens utmaningar som vi alla står inför, säger Viktor Nylén, Talent Manager på Redgert Comms.

Annons:
Annons:

Totalt bjöd eventet på 18 olika föreläsningar och debatter, ledda av över 30 talare. Därefter blev det dags för Sveriges första officiella tävling för influencer marketing-branschen, nämligen Influens Awards. 10 vinnare i de 10 olika kategorierna – som branschens jury tog fram –  röstades fram av svenska folket, och presenterades under eventet. Nedan finner ni vinnarna med tillhörande vinnarmotiveringar från juryn.

 

Årets Nykomling

Vinnare: Nadia Kenza

Juryns motivering:

Profilen som tagit hela Instagram med storm. Med en enorm kämparglöd, positiv inställning och extremt stor dos kärlek har profilen snabbt fått följarnas sympati och engagemang. En profil som som delar mer än bara söta bilder, och bjuder in följarna till att vara en del av livets goda sidor men även utmaningarna. Profilen varit involverad i flera stora kundprojekt och skapat högt engagemang.

Nadia Kenza kommenterar:

Det här känns jättekul, man känner att man gjort ett bra jobb. Att bli influencer var inte helt planerat, det bara blev så. Så ibland är tufft för jag blottar mitt privatliv ganska mycket, men jag har valt att använda Instagram som min dagbok. Man får lära sig vilka ämnen man vill hålla privata, och vilka man kan offentliggöra.

Årets influencer på Instagram

Vinnare: Ditte Svanfeldt

Juryns motivering:

En profil som ständigt bjuder in sina följare till dialog om djupa och viktiga ämnen, som bland annat psykisk ohälsa, sorg och livets alla sidor. Profilen delar med sig av sitt filterlösa liv som skapar en nära relation till sin följare på plattformen. Vinnaren påverkar sin målgrupp på ett positivt sätt.

Årets influencer på TikTok

Vinnare: Helan Shabani

Juryns motivering:

Den här profilen har tagit TikTok-Sverige till en annan nivå. Med ett leende på läpparna och en enorm kreativitet inspirerar hon sina tittare. Hon för en pedagogisk ton på sin kanal, vilket gör att hon når ut till var och en av oss. Hon är nyfiken, modig och ambitiös. Vågar testa nya format och behålla ett lekfull perspektiv. Hon är en kreatör med stor passion för det hon gör.

Årets influencer på YouTube

Vinnare: Margareta Grääs

Juryns motivering:

Profilen som aldrig slutar att briljera. Årets YouTuber levererar stor mängd innehåll varje vecka, och har gjort sig känd för sin julkalendersserie. Hon vågar säga vad hon tycker och möta sin publik på ett professionellt sätt. Profilen sätter färg på allas vår vardag och är inspirerande och underhållande i sin tid.

Årets influencer marketing-initiativ

Vinnare: Therese Lindgren med kravlista på samarbetspartners

Juryns motivering:

Profilen har inte bara identifierat ett problem men även vågat ifrågasätta och ställa krav. Hennes initiativ har hyllats av många och hunnit påverka flera makthavare i branschen.

Det handlar om en kravlista som varumärken måste följa om ett samarbete ska inledas med profilen, och hon hoppas att fler influensers följer hennes spår. Med det här initiativet vill hon minska många modeföretags negativa klimatpåverkan och dåliga fabriksvillkor.

Årets influencer

Vinnare: Therese Lindgren

Juryns motivering:

År efter år är den här profilen högaktuell, snabb på att både skapa och följa globala trender, jobbar aktivt för att bidra till en bättre värld varesig det är att prata om psykisk ohälsa, djurens rättigheter eller miljöfrågor. Årets influencer fortsätter att utmärka sig och gör verklig skillnad.

Årets influencer partnership – Liveshopping

Vinnare: Arken Zoo

Juryns motivering:

Med djup förståelse för sin målgrupp har Årets LiveShopping lyckats skapa enormt engagemang hos sina tittare. De levererar regelbundna och välplanerade livesändningar, men är inte rädda för att experimentera med olika typer av innehåll. De förmedlar känslan av varumärket, och deras publik älskar dem för det.

Årets kampanj

Vinnande kampanj: ”För alla livets sidor” samarbete mellan Nivea och Prat PR

Juryns motivering:

Den här kampanjen visar hur man skapar relevans i olika målgrupper. Kampanjen lyfter fram en profil som har en jordnära, ärlig och mänsklig röst i dagens samhälle. Tillsammans fick företaget och profilen ut ett viktigt budskap som påverkade och uppskattades av många. Resultatet på den här kreativa kampanjen var över förväntan.

Josefin Erson, projektledare på Prat PR, kommenterar:

Det här är jättekul, vi är väldigt nöjda med kampanjen och samarbetet. Nivea är en kund som vi har haft länge och som vi verkligen gillar att jobba och utvecklas tillsammans med. Den här vinsten är ett betyg på att vårt insiktsarbete och våra influencerstrategier ger resultat och att influencer marketing verkligen funkar och gör skillnad.

Årets kund

Vinnare: Skin City

Juryns motivering:

Influencer marketing är en central del av det här företagets marknadsstrategi. Företaget involverar influencers i allt från lanseringar av nya varumärken och produkter till varumärkessbyggande aktiviteter. Både större och mindre profiler tar plats bolagets profilmix. Företagets slogan ”Let creators create” genomsyrar allt de gör.

Årets byrå

Vinnare: Cure Media

Juryns motivering:

Årets byrå är pionjärer som genom åren har lyckats behålla sin kraftfulla ställning i branschen. De delar med sig av sin kunskap till både branschen och kunder. De jobbar med långsiktiga strategier, fokuserar på data, är kreativa och driver regelbundna kundspecifika workshops. Det har resulterat i att de vinner förtroendet hos det ena större varumärket efter det andra.

Sanna Ödmark, Head of Marketing på Cure Media, kommenterar:

Alla på Cure jobbar väldigt hårt, och tillsammans med våra kunder har vi gjort många bra saker och det här är ett bevis på att vi är en del av utvecklingen av konsumentmarknadsföringen. Den här utmärkelsen känns underbar, vilken ära! Men vi är ödmjuka inför att vi inte kan allt och därför fortsätter vi lära oss och utvecklas med branschen.

 

Dagen avrundades med en underhållande bransch-quiz som sedan övergick till en AW som festexperterna Hoss Agency anordnade.