Green communication om hållbarare samarbeten: ”Då tjänar alla pengar”

Maria Ingels Carlsson, grundare Green communication

Influencer marketing behöver inte innebära konsumtionshets.

Livsstilen som många influencers visar upp kan orsaka psykiskt lidande, menar Maria Ingels Carlsson på Green communication. I sitt samtal under årets Influencer marketing summit pratade hon bland annat om hur unga människor ibland tar till drastiska och destruktiva metoder, för att kunna leva upp till en livsstil med hög konsumtion och dyra skönhetsbehandlingar. En livsstil som för de flesta människor inte är nåbar och för planeten helt ohållbar.

Ansvaret ligger först och främst i hem och familj att prata om dessa frågor och vad ungdomar möter i sociala medier, men influencers och samhället som normaliserar en livsstil som inte är nåbar för de allra flesta är problematiskt och kan orsaka psykisk lidande, säger Maria Ingels Carlsson till Influens.

Samtidigt har både konsumenter och influencers en makt att använda. Enligt Maria Ingels Carlsson finns det flera sätt att påverka samhället mot en mer hållbar framtid, även i kombination med influencer marketing.

Kommunikation är a och o

Tidigare har Influens kunnat rapportera om att influencers upplever sig få kritik om de pratar öppet om en hållbarare livsstil, om de inte lyckas göra ”alla rätt”. Att försöka minska sin egen konsumtion, eller välja hållbarare alternativ, samtidigt som man marknadsför produkter och arbetar som influencer är däremot ingen omöjlighet enligt Maria Ingels Carlsson. Hon tror att man kan undvika mycket kritik genom att vara transparent och kommunicera öppet med sina följare. 

Så länge man är transparent, att man vill försöka. Till exempel en köpfri månad eller att ta tåget när det går. Anitha Clemens är ju helt öppen och ett bra exempel, tycker jag. Kommunikation är a och o. Vi är inte mer än människor och vi är bombarderade med budskap och influencers från många håll. Men bättre att kommunicera en medvetenhet än aningslöshet. 

Använd konsument- och influencermakten

Under sitt samtal på Influencer marketing summit pratade byrågrundaren också om rabattkoder som uppmuntrar till spontanköp. Hon tipsade bland annat om att man som konsument kan avsluta prenumerationer på till exempel nyhetsbrev som delar många rabattkoder, för att undvika att lockas till onödiga köp. Influens frågade henne därför om hon anser att företag borde hitta mer hållbara strategier för sin marknadsföring och vilket ansvar de egentligen har i frågan. 

Jag tror att så länge som människor nappar på det så kommer det tyvärr att fortsätta. Men företagen har ett enormt ansvar att marknadsföra produkter som är ansvarsfullt producerade gentemot människa och natur.

Hon menar att ett ökat ansvar bland annat betyder att många produkter ska kosta mer än vad vi betalar idag. Företag skulle kunna motivera de högre priserna för konsumenterna om de kunde informera om att de är hållbart framställda, att alla i produktionskedjan fått betalt och att produkterna är schysst producerade. 

Samtidigt tycker hon att både konsumenter och influencers kan använda sin makt för att tvinga fram en förändring, genom att till exempel hellre köpa en dyrare men hållbart framtagen tröja än 10 billiga och ej hållbart producerade.

Då tjänar alla pengar och alla mår lite bättre. Använd konsument- och influencermakten här!

Tänk på vad du vill stå bakom

För influencers som önskar arbeta mer hållbart är kanske det lättaste rådet Maria Ingels Carlsson ger att uppmana sina följare att bara köpa om man verkligen behöver och har råd. Som influencer kan man också ställa krav och frågor till annonsörerna, om deras ansvar i leverantörskedjan. Det kan till exempel vara frågor om logistik och transporter eller om alla medarbetarna är fackligt anslutna. 

Sätt upp en kravlista som kunderna ska följa för att man ska kunna stå bakom ett företags varumärke. Till exempel fast fashion som köper in kläder från fabriker där det pågår i princip modernt slaveri. Vill man verkligen stå bakom ett sånt varumärke?