Creed Media öppnar kontor i New York – ”starkare än någonsin”

Kontoret i NY samt grundarna Hugo LePrince och Timothy Collins (Foto Alexander Wessely)

”Har skiftat fokus till kärnverksamheten”.

Den svenskgrundade byrån Creed Media har haft stora framgångar inom musiksegmentet på den amerikanska marknaden. Under 2021 omsatte bolaget 105 miljoner kronor, och runt 70 procent av Creed Medias försäljning kommer från just USA. Nu kliver man därför in i USA för att helhjärtat ta sig an marknaden.

Creed Media öppnar nu sitt första fysiska amerikanska kontor. Staden man valt är New York, och redan nu siktar bolaget mot sin nästa etablering – Los Angeles. Målet med bolagets expansion är att öka tillväxten i kärnverksamheten inom musik- och underhållningssegmentet.

Ett fysiskt kontor i New York ger oss möjlighet att verka närmare den marknad som för oss historiskt sett har varit, och fortsätter vara, vår största. Vi har redan nått en marknadsledande position inom musiksegmentet i USA och det är möjligt att New York på sikt blir vårt nya huvudkontor. Härnäst tittar vi även på Los Angeles, säger Timothy Collins, medgrundare och vd, i ett pressmeddelande.

New York-kontoret är på 250 kvadratmeter och ligger på 7 Mercer St. i SoHo. Från start har man med sig 15 anställda till det nya kontoret. Bland de amerikanska kunderna finns idag Universal Music, Amazon, Warner Music, Sony Music och Youtube.

Efter årsskiftet genomförde vi en del förändringar för att skifta fokus till kärnverksamheten, anpassa oss till det rådande marknadsläget och accelerera tillväxttakten. Satsningen i USA är en viktig del i vår tillväxtresa och New York-kontoret kommer fokusera på att skala upp entertainment-segmentet som står sig starkare än någonsin, säger Timothy Collins.