Cure media lönsamma år efter år: “Omöjligt att vara bäst på allt”

Sam Foroozesh

Har tänkt effektivitet från start – och vågat välja bort kunder.

Ökad konkurrens om både annonsörer och influencers och en lågkonjunktur som får företagen att hålla extra hårt i plånboken. Influencernätverk och agenturer jobbar i motvind, men för Cure media är det fortsatt medvind. Senaste årsredovisningen visade fortsatt vinst för företaget – 27 miljoner kronor.

Cure media är noga med att poängtera att de inte bör förväxlas med agenturer och nätverk som jobbar för influencers. Företaget har istället fokuserat på att erbjuda en tjänst för varumärken.

Att det går tufft för nätverk och agenturer beror antagligen på att man inte adderar värde. Vi valde tidigt att hålla oss borta från det och fokusera på att skapa en service för varumärken som vill nå vår nisch, säger Sam Foroozesh, vd på Cure media, i en kommentar till Influens.

Företaget har varit konsekvent lönsamma sedan starten för nästan tio år sedan, något som Sam Foroozesh tror handlar om att våga välja bort kunder och inte vilja vara bäst på allt.

Vi har tänkt på effektivitet sedan starten 2014 och byggt bolaget för att kunna hjälpa våra kunder att skala så kostnadseffektivt som möjligt. Vi strävar efter att vara bäst inom vår nisch vilket gör att vi är optimala för vissa varumärken och aktivt väljer bort andra. Det har funkat för oss, vi anser att det är omöjligt att vara bäst på allt så vi är per definition allergiska mot begrepp som ”fullservice” och ”one stop shop”.