Daniel Redgerts globala succé och drömuppdraget: ”Vill jobba med Kardashians”

”Har aldrig övervägt att skala ner”.

Byrån Redgert Comms startades år 2017 av medieprofilen Daniel Redgert. Sedan dess har omsättningen ökat med 100 procent varje år, förutom ett år när man ”bara” växte med 70 procent. Under det senaste räkenskapsåret 2021/22 omsatte koncernen över 100 miljoner kronor. En summa som enligt Daniel är en ”bra början”, skriver Resumé.

Idag har bolaget 65 anställda och kontor i Stockholm, London, Berlin, Helsingfors och New York. Men fler kommer det säkert att bli.

Att expandera är nämligen något Daniel Redgert gärna vill och drivs av. Nyligen kom han hem från Brasilien, som han besökte för att bland annat utvärdera om en expansion till Sydamerika.

Men att gå in på nya marknader är inte helt enkelt. Att etablera en verksamhet i ett annat land än på sin hemmamarknad bär med sig en hel del utmaningar. Så hur kan Redgert Comms lyckas att gå in på så många marknader på så kort tid, och faktiskt få till affärer? Det avslöjar Daniel Redgert.

Han berättar att byrån väljer att expandera tillsammans med sina kunder. Så när en svensk kund vill gå in i ett nytt land, gör man det tillsammans. Man tar affären och flyttar ut den till den nya marknaden samtidigt som man jobbar på att sätta upp ett lokalt kontor.

Det första vi gör är att anställa en lokal förmåga som landschef på den tilltänkta marknaden, ofta med pr-bakgrund, som hjälper oss navigera i det lokala medielandskapet, språket, kulturella skillnader, prismodeller, etcetera. Då kan våra befintliga kunder enkelt signa upp oss på den nya marknaden, oftast med en pr-retainer som första uppdrag, säger Daniel till Resumé.

Därefter har vi enkelt haft möjlighet att addera performance marketing från vårt huvudkontor, samma med influencer marketing. Vår landschef lokalanpassar utformningen av marknadsföringen, successivt övergår sedan många av funktionerna som sköts från huvudkontoret till lokala anställda, vilket gör att vi smidigt kan öka intäkterna i en högre grad än kostnaderna.

Just bolagets performance marketing-ben är något som särskiljer Redgert Comms från andra aktörer i branschen, menar Daniel.

När jag tittade på externa byråer var de jättebra på det tekniska. De vet hur man ska optimera ads på Facebook, Instagram och Google. Men de hade mindre förståelse för själva content-biten, och i min mening måste content optimeras parallellt för att få absolut bäst effekt på annonseringen.

I samma veva som performance marketing-avdelningen växte fram i bolaget, skapades även ett inhouse produktionsben som skapar allt från bilder till sociala medier till event och reklamfilmer. Och att ständigt satsa på att utveckla och lägga till nya tjänster ska också vara en stor fördel när det kommer till bolagets attraktivitet på alla marknader.

Influencer marketing, såsom alla branscher, är i ständig förändring. Vår fördel är väl att vi hela tiden ser över hur vi kan utveckla vårt erbjudande inom influencer marketing, och hur det kan komplettera eller samarbeta med andra typer av kanaler. Vi har aldrig övervägt att skala ner vår business.

Den senaste marknaden man gick in i är den amerikanska, och nu är fokuset inställt på att etablera Redgert Comms ordentligt i USA. Något som gärna får ta sin tid, säger Daniel.

Vi har anställt personer i Los Angeles men jag är inte fysiskt där, mer än att jag har varit där ganska mycket senaste året i och med att vi öppnat i USA. Men som jämförelse, vi är tio medarbetare som jobbar på Londonkontoret, och det tog tre år att få det up-and-running.

Det krävs så himla mycket. Man åker dit och testar och försöker hitta rätt landschef, sen ska man hitta rätt kund. Man måste bygga relationer. Det tar lång tid.

På frågan hur bolagets femårsplan ser ut, svara grundaren oblygt att en dröm är att jobba ihop med världens mest kända realityfamilj.

Vi vill dels bygga vidare på de affärsområdena vi har och få in fler affärsområden. Sen har vi mycket lokalkännedom på olika marknader. Den lokalkännedomen vill vi skala till alla marknader i världen. Vi får se hur långt vi hinner med det, för det är ju en ganska stor uppgift. Jag älskar Kardashians och hela reality-tv-svängen. De är otroliga, Framför allt Kim, en otrolig entreprenör. På nåt sätt vill jag jobba med dem eller ingå ett partnerskap med dem.