De får Inflys stipendium: ”Effekten av transparens vid politisk reklam”

Tilda Oltegen, Caroline Dahlén

Står utanför marknadsföringslagen. 

I maj 2023 lanserade Infly sitt stipendium som syftar till att lyfta och belöna studier och nya perspektiv av influencer marketing-branschen. Redan det första året har juryn tagit emot ett tjugotal ansökningar. Juryns val föll på två studenter från Karlstads Universitet, som får motta årets stipendium på 5000 kronor för sin uppsats om influencers politiska samarbeten i sociala medier.

Uppsatsen heter ”För fri opinionsbildning och rättvisa val – en experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam”. I den studerar Tilda Oltegen och Caroline Dahlén, studerande vid kommunikation- och pr-programmet, effekten av transparens vid politisk reklam. Samtidigt lyfter de den utsuddade gränsen mellan offentlig person och personligt varumärke, det faktum att politisk reklam inte omfattas av marknadsföringslagen och behovet av nya referensramar och riktlinjer.

I en tid då gränserna mellan personligt varumärke och offentlig person suddas ut allt mer behövs både nya referensramar och tydliga riktlinjer. Stipendiaterna understryker influencers växande inflytande i samhället och visar hur ökad transparens i politiska samarbeten hjälper publiken att kritiskt granska innehållet. Resultatet är en viktig påminnelse om hur avgörande det är att samhällets nya makthavare förstår sitt ansvar och agerar med integritet och ärlighet, lyder juryns motivering.

Juryn 2023 bestod av Johannes Gustavsson, grundare och vd för Infly, Izabella Borowska, chefredaktör för Influens och Eleonora Svanberg, influencer och student.