De gör analys av influencers gratis: ”Vi shitpostar produktutvecklingen”

Mikael Johansson, Doug Dogsson och Alessio Maffeis
”På samma sätt som att idrottare analyserar sina motståndare bör alla seriösa influencers också hålla koll på siffrorna bland sina branschkollegor”.

E-handelsföretag som Daniel Wellington och Ideal of Sweden är starkt förknippade med influencer marketing. Bolagen har från start storsatsat på att visa upp sina produkter via både små och stora profiler på sociala medier. Och för att underlätta för sig själva och för alla de influencers som signas till olika samarbeten, jobbar bolagen ofta med egna analys-plattformar där alla samarbeten kan följas och utvärderas. Vid en sådan plattform arbetade Mikael Johansson och Alessio Maffeis, två entreprenörer med humor och passion för tech-utveckling.

Jag och Alessio träffades på Daniel Wellington – medans DW var coolt, sexigt och fortfarande gick som en raket – där vi tillsammans ansvarade för teamet som utvecklade DW:s interna influencer marketing-plattform. Jag var ursprungligen designer och blev senare Product Manager för plattformen, och Alessio var Engineering Manager, berättar Mikael Johansson för Influens.se.

Innan Daniel Wellington jobbade jag med influencersamarbeten på Happy Plugs, och efter Daniel Wellington blev jag anlitad som konsult för att styra utvecklingen av Ideal of Swedens interna influencer marketing-plattform. Alessio gick också senare över till Happy Socks för att jobba som Engineering Manager för deras e-handelsteam.

Efter några år bestämde sig duon för att ta fram ett eget influencer-analysverktyg, ett gratis verktyg som visar engagement rate, snittviews, likes och kommentarer för vilket TikTok- eller Instagram-konto som helst.

Efter att vi lämnade DW ville vi bara göra ett enkelt litet verktyg som gjorde en sak och gjorde det jävligt bra. Så många andra verktyg försöker göra massa olika grejer och blir bökiga med en kass användarupplevelse. Vårt verktyg heter UpDog och är en Chrome extension.

Det finns inget annat verktyg på marknaden som visar det snabbare eller smidigare än vad UpDog gör. Så för varje konto du öppnar får du omedelbart en uppfattning om hur deras siffror ser ut, utan att behöva lämna TikTok eller Instagram. Och upptäcker du något intressant i siffrorna är det bara att öppna ett mer avancerat verktyg för en djupare analys. Till skillnad från andra analysverktyg så vänder det här sig primärt till influencers själva, inte marknadsförare.

Varför namnet UpDog?

Det kommer från ett dumt meme som går ut på att smyga in det påhittade ordet updog i en konversation. Förhoppningen är att ens konversationspartner frågar ”what’s updog?” varpå man kan svara ”nothing much, what’s up with you?”. Det är så enkelt att fastna i val av namn så vi gjorde det enkelt för oss genom att bara ta något nonsens, säger Mikael Johansson och tillägger:

UpDog är till stor del ett meme, det är jävligt kul och befriande att kunna göra en produkt där vi kan säga och göra precis vad vi vill eftersom den är helt gratis. Vi shitpostar produktutvecklingen kan man säga. Och om någon undrar så heter UpDog-hunden Doug Dogsson.
Mikael och Alessio sågs kvällstid över en period på 2-3 månader, och under den tiden byggde de upp plattformen som lanserades under 2021.

Sedan dess har UpDog fått växa helt på egen hand genom ”word of mouth” bland våra svinnöjda användare som gärna rekommenderar oss för sina vänner. Nu är vi uppe i över 800 användare och används av folk på Spotify, Klarna, Ideal of Sweden och så vidare. Det är kul att användarna uppskattar vårt verktyg så mycket att de gjort jobbet med att växa produkten för oss, säger Mikael men tydliggör att UpDog endast är en hobbysyssla:

Vi håller det strikt som ett sidoprojekt som i stort sett tar noll tid i anspråk förutom när TikTok eller Instagram ändrar något som gör att UpDog slutar fungera.

Hur skiljer sig UpDog från andra liknande verktyg som finns tillgängliga på marknaden?

UpDog är definitivt konstigare. Det må låta som en liten grej, men vi är snabbare och mer sömlösa än något annat verktyg. När man kollar hundratals profiler varje dag så spelar den smidigheten ganska stor roll. Man måste nog använda UpDog för att förstå, men det är ett supersimpelt verktyg. Det är bara att installera sen glömmer man nästan bort att det är där.

Mikael berättar att man med UpDog vill ge influencers möjlighet att ha koll på sina branschkollegors siffror.

Det existerar ofta en maktobalans mellan marknadsförare som sitter på mängder av data och influencers som ofta bara har koll på sina egna siffror. Vi tror starkt på att influencers kan dra nytta av att jämföra sina konton med sina kollegors, så vi uppmuntrar dem att använda UpDog i detta syfte. På samma sätt som att idrottare analyserar sina motståndare bör alla seriösa influencers också hålla koll på siffrorna bland sina branschkollegor. Eftersom både marknadsförare och influencers har tillgång till samma verktyg ser vi också det som att vi jämnar ut makt- och informationsbalansen till att bli lite mer rättvis för influencern. Det blir lättare att förhandla när man har koll på siffrorna.

Men om verktyget är gratis, hur ska ni tjäna pengar?

Affärsplan? Sånt sysslar bara koksade Avanza-killar med. Vi kommer behålla UpDog som ett sidoprojekt tills vi når kring 10 000 användare. När UpDog är så pass stort kikar vi på att börja monetisera det. Finns många möjligheter för monetisering men antingen direkt via en prenumeration, pay per use eller mer intressanta alternativ som profilnotiser á la LinkedIn.

Eftersom UpDog används av både influencers och marknadsförare så skulle man som användare kunna välja att slå på profilnotiser för att se vilka företag som besökt ens profil, och företag skulle på samma sätt kunna se vilka influencers som ofta besöker deras profil. Men vi bekymrar oss inte om att tjäna pengar förrän vi nått lagom många användare.

Har ni något mål uppsatt för 2022?

Att gå med mindre förlust än Klarna, vilket vi definitivt ser ut att lyckas med. Nej men i sommar hoppas vi på att nå över 1000 användare, och mot slutet av året vore det kul att ligga över 5000 användare, avslutar Mikael Johansson.