De gör husdjur till influencers: ”Vi slåss för att de ska få mer betalt”

Emma Svensson och Louisa Ernestam (Foto: Petitbanana.se)

Influencernätverket Petit Banana PR grundades av Emma Svensson och Louisa Ernestam år 2019. Företaget jobbar med influencerkategorin djur – även känd för ”petfluencers” – och hjälper annonsörer att hitta rätt djur till kampanjer och reklamfilmer.

RELATERAT: Nicole Falcianis influencer-hund frontar kampanj: ”För katters rättigheter”

Nu har bolagets siffror, för det senaste verksamhetsåret, trillat in hos Bolagsverket. Det rapporterar Breakit.

Under 2021 landade omsättningen på 1,4 miljoner kronor. En ökning med drygt 65 procent från föregående år, som dock sträckte sig från augusti 2019 till december 2020. Vinsten uppgick samtidigt till 576 000 kronor i fjol, vilket kan jämföras med 400 000 kronor året innan.

Det är ett kvitto på att det fungerar. Vi har idag över 200 petfluencers i vårt nätverk, och har fått sätta stopp för fler ansökningar. Vi har fått drygt tio anmälningar i veckan sedan vi startade. Om vi tar in en ragdoll-katt så kommer flera ansökningar från ragdoll-ägare eftersom de följer varandra, säger Emma Svensson till sajten och fortsätter:

Det finns ingen gräns för hur många följare du behöver ha för att vara hos oss, vi vill snarare hitta en unik usp.

Bland företagets kunder finns idag flertalet kända företag som Samsung, FirstVet, Arken Zoo, Agria Djurförsäkring och Granngården.

Vi startade efter att vi sett hur stor marknaden var i bland annat USA och Sydkorea. Vi gjorde själva samarbeten med bolag i Australien och USA tillsammans med våra hundar. Här besöker djuren morgon-tv, SXSW och får gå på Fashion Week. Sverige ligger lite mer efter. Företag har precis fattat att konsumenterna finns hos stora profiler i sociala medier, säger Louisa Ernestam och tillägger:

Petfluencer marketing är ju det influencer marketing var för tio år sedan när bloggare och Youtubers etablerade sig. Idag ägnar vi mycket tid åt att utbilda petfluencers om vad deras rättigheter och skyldigheter är, alltså vikten av att göra rätt för sig.

Enligt duon är ersättningen en av utmaningarna i petfluencer-branschen, men något som företaget kämpar med.

Om man jämför med människor så ligger petfluencers på en femtedel av priset. Vi slåss ju för att de ska få mer betalt. Men vi har haft kunder som tidigare kört hos människor och djur parallellt och alltid presterat bättre hos djuren. I de fallen har kunden valt att fortsätta på det spåret. Här gäller samma som hos människor, att de med mindre följare tenderar att få högre engagemang på sina poster, säger Louisa Ernestam.