Taxen Frank, Nicole Falcianis bästa vän, har idag cirka 6000 följare på Instagram. Ett konto som han har haft sedan 2018.
För ett tag sedan fick Frank signa sin första kampanj, som nu har gått live. Kampanjen är framtagen tillsammans med organisationen Djurskyddet Sverige, som vill öka antalet underskrifter till namninsamlingen på Stoppa Kattastrofen. Målet är att hjälpa organisationen att få igenom en lag på obligatorisk ID-märkning av katter.
Rädda katterna!! Tillsammans med Djurskyddet Sverige höjer jag och massa andra hundar våra röster för – hör och häpna – katters rättigheter, skriver Frank på Instagram.
I kampanjen får Frank, tillsammans med andra hundkollegor, reagera på hemlösa katters situation.
Att Frank, som hund, får vara med i en kampanj är kanske inte så konstigt då djurinfluencers, eller petfluencers som det kallas, faktiskt är en yrkesgrupp. År 2019 slog till exempel Emma Svensson och Louisa Ernestam upp dörrarna till pr-byrån Petit Banana som ägnar sig just åt den här sortens influencers.
Vi vet inte om just Petit Banana har varit inblandad i kampanjen som Frank har varit en del av, men vad vi vet är att allt fler varumärken vill arbeta med husdjur i sin marknadsföring.
Företag börjar inse nu att det här är ett nytt sätt att kommunicera på, säger medgrundaren Louisa i en intervju med Resumé.