De plockar in 22 miljoner kronor: ”Har en bra plan”

”Viktig uppgift”.

Ljud- och musikplattformen Freshsound startades för cirka tre år sedan. Plattformen är en självbetjäningsplattform för licensiering av redan klarerad, kommersiellt släppt musik för användning inom reklam, film, tv och spel.

Mer exakt är det en licensplattform som bygger på en prissättningsalgoritm och rekommendationslösningar. Vilket gör det möjligt för underhållnings- och reklamföretag att enkelt leverera innehåll som passar deras kunders behov samtidigt som man hjälper musikskapare att tjäna bättre på sin musik.

Bolaget har kontor i Stockholm och grundades av Stephen Gyasi och Sara Larsson. Under 2021 omsatte man 3 miljoner kronor, med ett minusresultat på cirka 1,5 miljoner. Under förra året plockade man dessutom in 14 miljoner kronor via investerare som bland annat Truecaller-profilen Kim Fai Kok och Royal Streaming-grundaren Gustav Nordlindh. Andra delägare i bolaget ska ha bakgrund från Spotify och Hipgnosis.

Och nu har Freshsound stängt ytterligare en investeringsrunda, som den här gången har letts av Zenith Venture Capital och Aligned, med stöd av en rad investerare med expertis inom musik, innovation, produktutveckling och försäljning. Det meddelar man i ett pressmeddelande.

Våra investerare inser vilken viktig uppgift vi har när det gäller att förändra processen för att få rättigheter att använda kommersiellt släppt musik i film, tv, reklam och spel. Denna investeringsrundan kommer att hjälpa Freshsound att bygga upp basen med professionella filmskapare inom reklam och produktion, vilket ökar potentialen för musikskapare att tjäna pengar och för innehållsskapare att skapa ännu mer effektfullt innehåll, säger Stevie Gyasi, vd för Freshsound.

Såddrundan stängdes på 2 miljoner euro, vilket motsvarar runt 22,5 miljoner kronor.

Freshsound har en bra plan för att bygga upp sitt nätverk av kunder och finansieringen kommer att hjälpa dem att nå sina mål och förändra sättet att arbeta med licensiering av kommersiellt släppt musik – samtidigt som artisterna blir mer självförsörjande, säger Caroline Cronstedt, medgrundare och investeringschef, på Zenith Venture Capital.

Målet är att ”bli marknadsledande inom musiklicensiering av kommersiellt släppt musik” samt att nå ut internationellt och samtidigt fortsätta att växa på den nordiska marknaden.

Övriga som deltog i såddrundan är Kristina Tunkrans, tidigare advokat och upphovsrättsexpert, Erik Segerborg som är investerare och tidigare Executive på Hemnet och Avito, grundaren och vd:n på Royal Streaming Gustav Nordlindh, William Olsson, filmproducent och regissör och Shiv Prakash som är tidigare VP för investeringsteamet på Hipgnosis Song Management.