De ska rita om branschen för framtidens influencers: ”Ett nödvändigt skifte”

Patrizzia Ohlson och Johanna Leymann

”Första eran av influencer marketing börjar lida mot sitt slut”.

Sedan 2014 har byrån Juno PR plockat marknadsandelar i branschen. Affärsidén har alltid varit densamma: ”Att skapa en hållbar förändring genom kreativ kommunikation”, berättar företaget för Influens.se.

Våra kunder är företag och organisationer med hållbarhet inbyggd i verksamheten, som till exempel Oatly, Saltå Kvarn, Lernia, Läkarmissionen och Fotografiska. Vi hjälper dem att få människor att bry sig om deras kärnfrågor genom att göra dem lättförståeliga och paketera dem i en kreativ kontext med nyhetsvärde, säger Patrizzia Ohlson, PR-specialist på Juno.

Hur jobbar ni med influencer marketing?

Influencers är en marknadsföringskanal vi alltid värderat högt och som vi ofta rekommenderar och hjälper våra kunder att jobba med. Vi ser influencers som otroliga makthavare och kreatörer som skapar stort värde, och vi har ett stort nätverk bestående av smarta och proffsiga profiler i många olika segment. Allt från mat och skönhet till föräldraskap, säger Patrizzia Ohlson och tillägger:

Vi har länge haft ett långsiktigt samarbete med en av Sveriges största och mäktigaste influencers Therése Lindgren, och gör även andra kreativa aktiviteter tillsammans med våra kunder och kända profiler.

Men för att influencer marketing-branschen ska utvecklas och bli mer hållbar och hälsosam, har byrån tagit saken i egna händer. Nu lanserar Juno PR och hållbarhetsexperten Johanna Leymann en guide ”Own your influence” för influencerprofiler, som ska ”inspirera till ett hållbart influencerskap”.

När vindarna vänder gäller det att hänga med, och alla som driver ett varumärke gör klokt i att ligga två steg före. Vi börjar se reaktioner mot tidigare konsumtionssätt med anti-trender som de-influencing, men det betyder inte att influencers har spelat ut sin roll – tvärtom. I takt med att våra ideal och konsumtionsmönster förändras finns det en möjlighet att, precis som näringslivet fått göra, se affärspotentialen i att ställa om. Vi hoppas att vår guide ska fungera som en hjälpande hand i den omställningen, säger Patrizzia Ohlson.

Med guiden vill företaget hjälpa profiler att utvärdera sitt influencerskap och ge konkreta tips och råd på ”hur man kan designa om sin strategi”.

Att driva på en sundare konsumtionskultur är inte bara en reell makt influencers besitter utan ett nödvändigt skifte, om man vill ha ett varumärke som står sig över tid. Ingen kan göra allt på en gång, men alla kan börja någonstans. Jag hoppas att fler vågar göra det och att vi inte är för hårda mot de som faktiskt försöker, säger Johanna Leymann.

Vad fick er att ta fram de här riktlinjerna?

En första era av influencer marketing börjar lida mot sitt slut, och med den en lång tid av ekonomiskt välstånd där normen på sociala medier varit överkonsumtion. Nu när vi befinner oss i lågkonjunktur börjar det synas tecken på en trötthet gentemot det forna decenniets köphets och kortsiktiga slöseri, en verklighet som influencers gör smart i att anpassa sig till. Dessutom tror vi starkt på influencers makt att driva förändring, säger Patrizzia Ohlson.

Har ni fått några reaktioner ännu?

Än så länge har vi fått fin respons och många hejarop. Vår dröm är givetvis att fler influencers upptäcker den och börjar jobba på sitt varumärke utifrån mer hållbara principer.

Idag finns guiden på er sajt, ska ni tillgängliggöra den på någon bredare front?

Den femte maj ska vi anordna en nätverksträff för influencers och företag som är nyfikna på det här skiftet. Vi bjuder på en superpanel med branschens skarpaste profiler som kommer spåna om framtiden för influencer marketing, avslutar Patrizzia Ohlson.