De skulle bygga en ”snäll” app – nu har Hummy tänkt om

Claes Mårtén

”Allt Discord gör kan vi göra.”

De skulle skapa en ny plattform inom sociala medier, som skulle utmana både Tiktok och Meta. Tanken var att etablera sig som en “snäll” app och med hjälp av investerare tog de in 35 miljoner kronor. Några av de som trott på appen är Viktor Frisk och Linnéa Claeson. I mars plockades appen bort. Nu avslöjar grundaren av Hummy vad den nya planen är. 

I ett inlägg på Linkedin skriver grundaren Claes Mårtén att den nya versionen ska bli ett “Shopify för communities”. Till Breakit berättar han mer.

Vi bygger om plattformen på ett modulärt sätt där vi kan lägga på hur många funktioner som helst utan att behöva förändra grunden som vi redan byggt. Sedan går vi ut till specifika communities som kan skräddarsy efter hur de vill att tjänsten ska se ut.

Konkurrerar med Discord och Reddit

Istället för att konkurrera med Instagram och Tiktok, konkurrerar man nu med Reddit och Discord, där användare kan skapa kanaler för särskilda ämnen. Appen ska enligt uppgifter husera olika communities och kunna anpassas för att passa människors olika intressen.

Allt Discord gör kan vi göra, fast vi kan göra mer än dem. Reddit och Discord har också en väldig överrepresentation av målgruppen män, säger Claes Mårtén till Breakit.

Plattformen testas just nu av en bokklubb och grundaren hoppas att man snart kommer att kunna visa upp den nya versionen av Hummy. Samtidigt säger grundaren att man lärt sig av tidigare misstag.

Vi ska inte bygga hajp och försöka få många användare samtidigt. På den gamla plattformen lyckades vi inte få in tillräckligt många och då ser det ut som att det är tomt och användarna lämnar. Men även när hajpen lyckas, som Clubhouse, så kan folk gå lika snabbt som de kom. Nu vill vi bygga någonting långsiktigt som skapar värde för communityn.