De slutar med sociala medier – beräknas förlora 120 miljoner: ”Vi är något av en sekt”

Mark Constantine (Foto Weare.lush.com)

Samtidigt som marknadsföring via sociala medier blir allt större och varumärken kämpar för att hitta sin väg i den digitala världen, väljer det veganska skönhetsföretaget Lush att lämna de populära kanalerna. Företaget menar att man inte ser någon poäng med att fortsätta finnas på Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok när mental och psykisk ohälsa grundad i sociala medier fortsätter att öka. Det rapporterar Vogue Business.

Sociala medier är inte skapade för att ta hand om människors hälsa, men våra produkter är det. Att använda oss av plattformar med algoritmer som är utformade för att människor ska fortsätta scrolla, vara engagerade i innehållet och må dåligt är kontraintuitivt för oss, säger Jack Constantine, digital chef på Lush, till Vogue.

Lush lägger därför ner sin närvaro på de fyra plattformarna på de 48 marknader där man verkar, men kommer att fortsätta använda och öka sin närvaro på Youtube och Twitter. Man kommer även att lägga mer krut på nyhetsbrev via e-post och börja med Pinterest där man endast ska publicera inspirerande innehåll.

Offline kommer företaget även att satsa på fler fysiska evenemang, community-aktiveringar och kanske till och med gå tillbaka till post-kataloger.

Vi har tio miljoner följare på våra sociala medieplattformar som vi inte kommer att kunna kommunicera med längre, men det är en spännande utmaning att ta reda på hur man kan engagera kunderna på andra sätt. Och vi är medvetna om att det inte kommer att ske över en natt, säger Jack Constantine.

Företagets profilkonton på Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok kommer dock inte att tas bort för att inte förlora varumärkesnamnet på plattformarna, men man kommer inte att lägga upp nytt innehåll eller svara på meddelanden. Jack Constantine understryker också att man kommer att hålla ett öga på vad som händer på plattformarna för att inte missa viktig feedback från kunderna.

Det veganska företaget ser mycket positivt på sitt beslut och tror att man i längden kommer att bidra till en hälsosam förändring. Men Sabrina McPherson, senior MD och managementkonsult på företaget Publicis Sapient, menar att det även finns en del risker med den nya strategin.

Lush kommer att behöva bra datarapportering och analyser för att förstå effekten av sin nya strategi och vad man med den kommer att förlora. Sociala medier är här för att stanna. När konsumenternas beteende förändras måste varumärken hänga med, säger hon.

Lush vd och medgrundare Mark Constantine uppskattar att man kommer att förlora cirka 10 miljoner pund, cirka 120 miljoner kronor, på sikt. Han tillägger dock att företagets direktförsäljning via sociala medier endast står för 0,5 procent av den totala försäljningen, så den nya strategin är inget som hotar företagets affär.

Lush är något av en sekt, och sektmedlemmar hittar alltid varandra på ett eller annat sätt, säger Mark Constantine skämtsamt.

Och om det visar sig att det är livsviktigt för oss att finnas på dessa sociala medieplattformar, så kan vi alltid gå tillbaka till dem. Men de vi skulle önska är att plattformarna slutar med de  beroendeframkallande algoritmerna och följer råden från sin egen forskning och rapporter.