De vill erbjuda fler intäktskällor: “Influencers är framtidens e-handlare”

Malin Josefsson Lindquist och Anna Cronqvist

Esther’s tror på affiliate-länkarnas återkomst. 

Affiliate-länkar var en av de första inkomstkällorna för de som var tidiga i influencerbranschen och användes flitigt på bloggar av olika storlekar. Nu menar Esther’s att efterfrågan på fler och mer flexibla inkomstkällor ökat igen.

Den intäktskällan i nytt format efterfrågas. Influencers letar efter nya inäktskällor utan att urholka sitt varumärke med upprepade betalda samarbeten, de vill tipsa sina följare om produkter i ett geniunt format, som de själva valt ut, genom att skapa en ny intäkskälla för sitt organiska content. Instagrams algoritmer är dessutom i ständig förändring vilket gör det svårt för influencers att estimera sin räckvidd och synlighet för betalda samarbeten, säger Malin Josefsson Lindqvist medgrundare av Esther’s, till Influens.

Win-win för influencers och e-handlare

Enligt Esther’s är det kvinnor som drivit influencerbranschen framåt men trots detta landar många av intäkterna hos manliga bolagsägare. Det är något företagets grundare Anna Cronqvist och Malin Josefsson Lindquist vill ändra på, genom att erbjuda intäktskällor även utanför samarbeten. Grundarna bakom Esther’s tror att affiliate-länkar är en win-win för både influencers och e-handlare.

I ett pressmeddelande skriver företaget att i takt med att e-handlarna får det allt svårare att sälja genom sina egna kanaler, växer affiliate marketing fram som ett allt mer relevant alternativ. Genom företagets plattform, som har över 500 varumärken, fler än två miljoner produkter och partnerskap med samtliga stora affiliatenätverk, erbjuder Esther’s kreatörerna ett sätt att tjäna pengar på sitt organiska innehåll. Samtidigt som varumärkena får en kostnadseffektiv exponering mot en engagerad målgrupp.

Vi tror att influencers är framtidens e-handlare. För retailers innebär affiliate marketing ingen ansträning, till skillnad från att hantera betalda samarbeten, och dessutom till en låg kostnad eftersom de enbart betalar influencern en kommission för varje såld vara, förklarar Malin Josefsson Lindqvist  för Influens.