Efter den gigantiska Barbiedockan – nu satsar allt fler på CGI

Skärmdump Marginalen banks Instagram

Därför trendar Computer Generated Imagery. 

Barbie gjordes nästan lika hög som Burj Khalifa, världens högsta byggnad, och Alexander Wang hängde en stor BH på Manhattan Bridge. Ja, inte på riktigt såklart. Det senaste sättet att fånga människors uppmärksamhet på sociala medier kallas Computer Generated Imagery, vanligen förkortat till CGI. 

Allt fler företag använder sig nu av CGI för att marknadsföra sig på sociala medier. Genom att filma platser och miljöer i den verkliga världen och med hjälp av teknologi kombinera detta med orealistiska element får man innehåll som får människor att stanna upp i flödet. 

Att CGI blivit allt mer populärt beror bland annat på wow-faktorn i att kombinera verklighet och fantasi, samt kostnadseffektiviteten. I Indien har CGI blivit en självklar del i den digitala marknadsföringen. 

Dessa annonser är mer än bara kampanjer; de erbjuder en upplevelse som ger resonans. CGI gör det möjligt för för annonsörer att åstadkomma den här effekten på ett kostnadseffektivt sätt, och på så sätt skapa illusionen av ett storslaget evenemang, utan en lika storslagen prislapp. Resultatet blir ökad dragningskraft, “buzz” och imponerande räckvidd. Allt till en bråkdel av de traditionella kostnaderna, säger Manish Solanki COO and Co-founder of TheSmallBigIdea till Mediabreif

Popcorn över Norrmalmstorg

Nyligen lanserade Marginalen Bank sin första CGI-video, skapad i partnerskap med Stockholms International Film Festival. Till en början ser klippet ut att vara en vanlig mobilfilm över ett ganska tomt Norrmalmstorg i Stockholm, innan ett stort popcorn och en mobiltelefon tar sig in i bilden. Slutligen spricker mobiltelefonen och ut rullar mängder av popcorn. 

Man kombinerar fantasi och verklighet för att sticka ut i flödet, skriver Rebecca Strandberg, Innovation & Brand, Marginalen Bank i ett mail till Influens.