”Har omstrukturerat verksamheten”
Influencern Sanne Josefson, eller Sanne Alexandra som hon heter på de sociala plattformarna, är en av de profiler som förutom sin närvaro på sociala medier även jobbar med en egen e-handelssatsning. Sanne driver nämligen modevarumärket Sanne Alexandra Stockholm sedan 2013, tillsammans med e-handelshubben Hubso.
Ett företag som Hubso valde att bolagisera och göra till sitt dotterbolag i fjol. I början av 2022 blev därför koncernen Hubso Group majoritetsägare av varumärket, med en ägarandel om 50,1 procent. Resterande andelar tillhör Sanne Josefson via ett nystartat aktiebolag.
Sannes nya bolag registrerades i samma veva som bolagiseringen förverkligades, och anges vara anledningen till varför siffrorna i hennes första bolag – som hanterar Sannes influenceruppdrag – har minskat under 2022.
Bolaget har under räkenskapsåret omstrukturerat sin verksamhet och öppnat ett nytt bolag. Numera bedriver man delar av sin verksamhet i intresseföretag. Bolagets omsättning har därför minskat, skriver hon i rapporten.
Så hur gick det för Sannes influencerverksamhet? Det ska vi berätta nu: Omsättningen sjönk med 16 procent, till 2,5 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet backade med hela 78 procent. Från tidigare 1,4 miljoner till cirka 330 000 kronor i fjol.