Efter konkursen – de köper upp Society Icon

Maria Olsson

”Kommer att upphöra existera”.

För några veckor sedan kom nyheten om att den Stockholmsbaserade byrån Society Icon har ansökt om konkurs. Sedan dess har bolaget inte velat kommentera något, och hållit sig borta från medieradarn. Men nu är tystanden över.

Liveshopping-bolaget Showroom har nämligen lagt vantarna på konkursboet. Förvärvet är finansierat av LRF Media – mediekoncernen där både Showroom och Influens.se ingår.

Detta förvärv innefattar inte övertag av personal eller skulder, men representerar ett betydande steg i Showrooms strategiska transformation, skriver man i ett pressmeddelande.

Den transformation som Showroom syftar på handlar om att bolaget utvecklar sin teknikplattform ”för att möjliggöra för kreatörer att optimera sina monetiseringsstrategier”. Något som även ska hjälpa e-handelsaktörerna att jobba med influencers på ett enklare sätt.

Liveshopping, en kärnkomponent i Showrooms erbjudande, kommer fortsatt att spela en viktig roll, men nu som ett av flera verktyg för influencers, särskilt inom mode-, skönhets- och heminredningsbranschen. Showroom siktar på att skapa ett symbiotiskt förhållande mellan influencers, annonsörer och följare som uppmuntrar till mer engagerande och lönsamma interaktioner.

För att lyckas med detta kommer Society Icons teknik komma till hands. Society Icons varumärke kommer dock att upphöra existera, och teknik och appar kommer att integreras under Showrooms varumärke, skriver företaget.

Vår nya plattform kommer att tillhandahålla värdefulla verktyg för influencers att få ut mer av sitt fantastiska innehåll i partnerskap med annonsörer, vilket i slutändan leder till ett mer fruktbart socialt e-handelsekosystem, säger Maria Olsson, vd på Showroom.