Enda i Norden – Cure Media nomineras i global branschtävling: ”Ett starkt bevis”

Sam Foroozesh

”Utvecklat en ny metod för mätning av influencer marketing”.

Den internationella branschtävlingen ”Global Influencer Marketing Awards” organiseras för 5:e året i rad. Och i år är den svenska influencer marketingbyrån Cure Media nominerad, som det enda nordiska bolaget.

Cure Media nomineras i kategorierna ”Best Influencer Marketing Platform” och ”Best Large Influencer Marketing Agency”. Byråns vd Sam Foroozesh är mycket stolt över företagets prestationer:

Att bli nominerade i Global Influencer Marketing Awards är en fantastisk ära för Cure Media. Det är en bekräftelse på det hårda arbete vi har lagt ner för att bli en av de främsta aktörerna inom influencer marketing, inte bara i Norden, utan även globalt. Vi har alltid varit passionerade för att driva innovation och kreativitet inom influencer marketing, säger han och tillägger:

Genom att arbeta tätt tillsammans med våra kunder och ständigt anpassat oss till de föränderliga trenderna och behoven i branschen har vi kunnat forma dess framtid och göra den till vad den är idag.

För att vinna titlarna i tävlingen mäts de nominerade aktörernas prestationer över de senaste 12 månaderna.

Vad har ni åstadkommit under det senaste året som ni är extra stolta över?

Givetvis är det flera saker som vi är stolta över. Banbrytande för hela branschen är dock att vi tillsammans med tech-företaget Nepa har utvecklat en ny metod för mätning av influencer marketing. Den är jämförbar med hur man mäter andra stora medieköp.

Mätningarna visar att vi genererar extremt starka resultat åt våra kunder vilket vi är extremt stolta över. Flera av våra kunder jobbar inhouse med ”marketing mix modeling” där man mäter effektiviteten i sin mediemix per kanal. Även dessa mätningar visar att vår kanal inom influencer marketing sticker ut och genererar väldigt hög ROI i förhållande till andra investeringar.

De som kan delta i tävligen är varumärken, byråer, kreatörer och teknikleverantörer. Juryn består av en grupp internationella experter, och eventet äger rum den 20 juli i London.

Vad skulle en vinst i den här tävligen betyda för er?

Det skulle givetvis betyda mycket att få ett sådant kvitto på internationell nivå. Samtidigt är vi stolta över nomineringarna och ser även dessa som ett starkt bevis på att vi gör rätt saker och leder branschen framåt, säger Sam Foroozesh.

Cure Media grundades 2014 i Stockholm, och idag jobbar bolaget med hela nordiska marknaden.

Vilka utmaningar ser ni att branschen fortfarande brottas med idag?

En utmaning är att det råder okunskap om influencer marketing och i synnerhet, vilket bidrag till kanalens position i mediemixen. Numera vet i princip alla att influencer marketing är extremt effektfullt när det görs rätt. Men vi ser att okunskapen leder till brister främst i hur kanalen mäts och utvärderas, vilket leder till felaktigt beslutsunderlag. Därav har vi ett stort fokus på att sprida kunskap och utveckla lösningar som adresserar denna utmaning.

Vilket blir ert viktigaste fokusområde 2023?

Vi har ett stort fokus på att hjälpa varumärken att förstå sin konsument på djupet och anpassa sin marknadsföring därefter. Som tidigare nämnt lägger vi mycket resurser på att utveckla och implementera metoder för att främja mätning och utvärdering av influencer marketing. Vidare har AI varit ett stort fokus för oss sedan flera år tillbaka och vi fortsätter lansera många värdeskapande AI-funktioner, avslutar Sam Foroozesh.