Experten tipsar – det här bör marknadsförare ha koll på inför 2023: ”När världen stormar”

Frida Berglund

”Gräv där du står”.

Vad bör man ha koll på när man lägger upp sin marknadsplan inför nästa år? Det har Frida Berglund, entreprenör, projektledare och marknasföringsexpert, koll på.

Enligt min erfarenhet handlar det mindre om att växla ner eller upp, och mer om att börja vinkla rätt. När världen stormar letar vi ofta efter trygghet, säkra val och upplevelser vi känner igen. Vi vill veta att vi får valuta för den budget vi har att röra oss med och därför blir vi mer selektiva i våra val, säger Frida Berglund, som driver medie- och kommunikationsbolaget TGR.

Frida delar med sig av fem trendspaningar på sociala medier inför 2023:

Autenticitet

Från ett konsumentperspektiv verkar törsten på autentiskt och opolerat innehåll att bli ännu större under 2023. Vi vill se riktiga människor, ärliga och transparenta historier och vi vill vara med där det händer – live! Med TikToks växande popularitet och även appen BeReals stora framgångar under 2022 ser vi att innehåll som visar här-och-nu i ett avskalat och filterlöst format är vad konsumenten vill se mer av.

Tips: Använd format i dina sociala medier som ger dina följare en ”Behind-the-scenes”-känsla av din verksamhet och din arbetsmiljö. Låt dem följa med dit besökaren normalt inte får vara med och bjud på dina misstag. Stories, Instagram live och TikTok passar utmärkt för sådana inlägg.

Lojalitet 

Istället för att lägga alla pengar på att skaffa nya följare ser många företag nu vinsterna av att lägga en större del av budgeten på att ta hand om de följare man redan har på ett bättre sätt. Genom communities, kundklubbar, specialinbjudningar och personliga utskick blir många företag allt bättre på att få oss att känna oss utvalda och speciella – vilket gör oss lojala. För vem vill inte vara utvald?

Tips: Gräv där du står och ta hand de följare du har! Identifiera era främsta kunder/följare. Vad kan ni göra för att uppmärksamma dem på ett sätt som gör att de fortsätter vara lojala kunder även under 2023?

Optimera för sök

De sociala kanalerna har faktiskt arbetat för att utveckla sina sökverktyg sedan 2010 men inte förrän i 2022 har det på allvar blivit stort, och under 2023 kommer det med all sannolikhet att bli än större. En färsk undersökning bland Gen-Z visar att det nu är vanligare för dem att söka efter platser, fakta och personer via sociala medier än med hjälp av Google. Och DET är något som vi måste optimera våra konton för. Vi måste anpassa våra texter, våra bilder och våra hashtags efter de sammanhang vi vill tillhöra och bli funna via. Din bio måste tydligt berätta vem du är och vad du gör för att just ditt konto skall bli upptäckt och dina texter bör sökordsoptimeras precis som din webb.

Tips: Se till att optimera dina inlägg för sök genom att göra research på vad din målgrupp söker efter. Vilka ord använder de? Vilken typ av bilder? Vilka hashtags. Dessa skall du använda!

Ansvarsfull kommunikation

Att stå upp för sina värderingar, ta ansvar och vara transparent i sin kommunikation är egenskaper som blir allt viktigare för konsumenter och för följare i de sociala kanalerna. Ett varumärke är inte bara en produkt vi väljer utan även en moralisk ståndpunkt och en fråga om värderingar för dagens konsumenter. Vi vill välja företag som har värderingar som vi kan sympatisera med och även lära oss från. Färre pekpinnar och fler goda exempel.

Tips: Se upp för ”Greenwashing-fällan”. Ett värderingsstyrt företag ändrar inte kappan efter vinden – se till att din kommunikation är genuin och bygger på äkta handlingar och åsikter.

Nya/gamla Instagram

Under 2021 och 2022 har det sett ut som att Instagram vill bli TikTok. Man skruvade på algoritmerna så att flödet styrdes mer av intressegrafen än den sociala grafen, och gav alltså tittaren rekommendationer baserat på intresse istället för det tidigare kronologiska flödet.

Satsningen på video har väl heller inte undgått någon. Men sen kom protesterna (läs Kylie Jenner) och Instagram återinförde valet mellan kronologiskt och rekommenderat flöde samt chillade lite med video och blev, ja – lite mer Instagram igen. Och nu händer det saker igen! Nya funktioner som ”Notes” (korta meddelanden), betalväggar för kreatörer, gruppchatter och gruppkonton för samarbeten.

Det verkar som att det kanske finns en plan här bakom nånstans. Och det skulle inte förvåna mig helt om detta mottogs väl hos följarna. I tuffa tider letar vi efter trygghet och igenkänning, och detta känns igen – från tidig Facebook och sociala mediers ursprungliga funktion – att kommunicera med nära vänner.

Sammanfattningsvis summerar Frida även de tre viktigste nya funktionerna på Instagram:

  • Schemaläggning direkt i appen
  • Musikfunktion i flödesinlägg
  • Notes meddelandefunktion