Hur lyckas man med influencer marketing? Det är en fråga som experter ofta får svara på. Men för konstväxtaktören Redeko Flowers är influencers en naturlig marknadsföringskanal, som dessutom öppnades oväntat.
Alla kom på en gång, skulle man kunna säga. När en influencer upptäckte oss så gav det snabbt ringar på vattnet och fler hörde av sig. Vi har aldrig behövt kontakta någon profil själva, alla som vi jobbar med idag har kommit till oss. Något som vi är väldigt tacksamma och ödmjuka inför, säger Filippa Jonsson, vd och delägare på Redeko Flowers, till Influens.se.
Redeko Flowers grundades 2018 och specialiserar sig på att tillverka konstgjorda men verklighetstrogna växter av återvunna material samt tyger som silke och siden. Företaget vänder sig mot både B2B- och B2C-kunder och finns hos allt från privata hem till kontor, hotell, restauranger och gallerior.
När fick influencers upp ögonen för er?
Vi har alltid varit aktiva på Instagram och i takt med att vårt konto och antalet följare har vuxit har intresset för vår produkt och varumärke ökat. Sedan två år tillbaka har vi även en större butik centralt i Stockholm på Nybrogatan 48, och det fysiska läget tror jag gjorde att influencers fick upp ögonen för våra produkter. Det blev lättare att ta sig an våra växter när de fick se de i verkligheten och inte bara på bild.
Idag syns Redeko Flowers främst hos större profiler, som bland annat Alice Stenlöf, Hanna Schönberg, Elin Skoglund, Lovisa ”Lojsan” Wallin, Josephine Qvist, Klara ”TanByKlara” Elvgren, Josefin Lavold och Vanessa Valderrama känd som ”Vanessas design”.
Hur brukar era samarbeten med influencers se ut?
Eftersom influencers vände sig till oss först, med förslag på samarbeten har vi bara kört på. De väljer produkter som de vill ha och visar upp i sina kanaler, oftast är det i Stories på Instagram eller Youtube. En del vill byta ut sin produkt efter ett tag, för att ha lite omväxling i hemmet. Andra är nöjda med sina val. Vi är tacksamma och glada för att influencers genuint vill ha våra produkter i sina hem och vill berätta om dem i sina kanaler, så eftersom vi inte ger dem någon ekonomisk ersättning för marknadsföringen kan vi inte ställa krav på hur ett samarbete ska se ut, säger Filippa Jonsson.
Hur ställer ni er till ersättning för marknadsföring i sociala kanaler?
Vi har aldrig hunnit komma till den punkten där vi bestämde oss för att satsa på influencer marketing. Influencers hittade oss först och då har vi bara hakat på deras förslag. Hittills har det räckt för oss. Men om vi skulle bestämma oss för att själva sätta upp ett samarbete så är vi såklart beredda på att satsa ordentligt och avlöna dem för deras arbete.
Vad tror ni är anledningen till att så många profiler vill lyfta era produkter?
Jag tror att vi har lyckats bygga upp ett varumärke som står för rätt saker. För oss är hållbarhet och kvalitet viktigt något som tillsammans med vår estetik och design skapar ett varumärke som tilltalar många.
Gällande influencer marketing har företaget ingen tydlig strategi framåt, säger Filippa Jonsson och förklarar att man inte har varit i behov av en sådan hittills.
Det som vi istället fokuserar på är vår relation med dem som vi har kontakt med idag. Vi är måna om att de ska vara nöjda och veta att vi uppskattar deras hjälp.
Framåt är det fokus på att Redeko Flowers ska ta fler marknadsandelar främst i Sverige men även i Norge och Finland.
Just det här året satsar vi på marknadsföring och har stora aktiviteter på gång. I fjol dubblade vi både omsättning och resultat så utan att säga för mycket så hoppas vi på en positiv trend även i år, avslutar vd:n Filippa Jonsson.