”Efterfrågan har alltid varit högre än utbudet”.
Ett perfekt Instagramflöde i beige färger med bilder tagna för att inspirera inom livsstil och mode. Så kan man summera influencern Jacqueline Mikutas kanal. Hon är svensk men uppvuxen på Mallorca, och driver idag e-handelsföretaget Mikuta tillsammans med partnern Klemens White.
Allt började dock under blogg-tiden, då hon via sin blogg och sitt Instagramkonto år 2015 började dela bilder i den nämnda färgskalan. Hennes innehåll växte snabbt i popularitet och hon gjorde det till sin grej att aldrig visa sitt ansikte i bild.
E-handelssatsningen – som andas samma färgpalett och typ av bilder – startades 2019 och drivs av influencerparet tillsammans med det svenska företaget Fashion Tech Group. Idag jobbar sajten globalt och omsättningen har vuxit från 6,1 miljoner kronor till nära 50 miljoner på två år. Det skriver Breakit.
Vi säljer inte bara kläder, vi säljer en känsla och en story med våra foton, säger Jacqueline Mikuta till sajten och fortsätter:
Den här trenden med verklighetsflykt som vi ju ser i sociala medier, har fungerat väldigt bra för oss i marknadsföringssyfte. Vi har drivit försäljningen och skalat upp varumärket främst på sociala medier.
Mer exakt har e-handelns omsättning ökat med 155 procent under 2022 och landat på 46,7 miljoner kronor. Vinsten ska samtidigt ha gått från 1 miljon, till 3,3 miljoner kronor.
Tillväxten ska vara finansierad ur egen kassa, men kortsiktiga bolagslån har också använts under kapitalintensiva månader.
Jacqueline avslöjar att prognosen för 2023 ska nu justeras upp:
Efterfrågan har alltid varit högre än utbudet av produkter. Planen var att omsätta runt 94 miljoner under 2023, men det ser ut som att vi kommer växa betydligt snabbare. Vi ökar därför prognosen till runt 140 miljoner med cirka 15 procents lönsamhet, säger hon.
Trots att Instagram har varit acceleratorn till e-handelns framgång, ser grundarna att varumärket inte längre är beroende av plattformen.
Instagram är plattformen där jag och Klemens startade vår resa och varifrån Mikuta-stilen föddes. Instagram är fortfarande vår huvudplattform, men vi märker att varumärket snabbt utökar sin kundbas och fungerar mer och mer som ett stand-alone varumärke. Det gör Mikuta mindre beroende av min plattform, avslutar Jacqueline Mikuta.