Från matdagbok till e-handel – bolaget drar in miljoner efter bara två år

Elin Oresten och Sebastian Oresten / Elin Oresten med dottern (pressbilder)

Elin Orestens Knatteplock blev en succé på Instagram, nu ska företaget revolutionera matbranschen.

Det var under föräldraledigheten som Elin Oresten började dokumentera måltiderna hon gav sin dotter, för att publicera dem på Instagram. Där föddes också en idé om att sälja produkter kopplade till barns ätande. På bara två år har Knatteplock lockat till sig nästan 140 000 följare och bolaget omsätter 8,2 miljoner kronor.

Började som matdagbok

När dottern vägrade bli skedmatad frågade sig Elin Oresten, som även är licensierad kostrådgivare, hur man kan främja barns matglädje. Svaret verkade, i alla fall för dotterns del, vara plockmat och självständigt ätande. Elin började dokumentera måltiderna på Instagramkontot Knatteplock och fångade snabbt andra föräldrars intresse. Kontot växte till att bli en plattform för föräldrar som sökte information inom den så kallade BLW-metoden (baby-Led Weaning) som är en metod där bebisen själv får utforska och äta mjuka bitar av mat istället för att bli matad med puréer.

I takt med att kontot växte fick Elin Oresten idén att sälja produkter kopplade till barns självständiga ätande. I mars 2022 lanserade hon tillsammans med sin man Sebastian Oresten e-handeln Knatteplock och sålde slut direkt.

Via mitt konto förstod jag att många föräldrar ville prova den här metoden – men inte riktigt visste hur. Jag ville göra plockmat tillgängligt genom rätt stöd, information och inspiration. När jag startade var både plockmat och BLW relativt okänt i Sverige men i dag upptäcker fler och fler fördelarna med ett självständigt ätande, säger Elin Oresten, i ett pressmeddelande.

Växte till miljonföretag

När Knatteplock nu stänger sitt första helår är det med en omsättning på 8,2 miljoner kronor och fem anställda plus ett antal konsulter. Enligt företaget är det bland annat Elin Orestens nära relation till följarna på sociala medier som gjort att företaget redan från start haft en kundbas och fortsätter att växa. Nyligen gjordes också en ny kapitalanskaffning inför att företaget väljer att ta ännu ett kliv framåt genom att lansera egen barnmat.

Att vara förälder är att ständigt vara orolig och rädd att göra fel, särskilt när det kommer till mat och barn. Jag har velat utbilda och trygga mina följare i hur vi kan få mat att vara något roligt och spännande i stället. Det har byggt ett inkluderande varumärke som både engagerar och inspirerar och vi har ett starkt community av följare och kunder som tror på vår vision.