Från Youtube-proffs till affärskvinna – Wilma Holmqvist om nya storsatsningen

Wilma Holmqvist

För cirka fem år sedan startade syskonen Wilma och Emil Holmqvist från Trollhättan en gemensam Youtubekanal, som snabbt blev mångas favorit. Idag har Holmqvist-duon över 215 000 prenumeranter på den gemensamma plattformen, där de fortsätter att spela in videos.

Men Wilma och Emil är även verksamma på varsitt håll inom den sociala medievärlden. På Instagram har Emil nära 100 000 följare, och Wilma är ett känt ansikte inom smink- och skönhets-communityt. Hon har cirka 500 000 följare på Instagram, samt över 100 000 prenumeranter på sin egna Youtubekanal.

Annons:
Annons:

För några år sedan bestämde sig syskonen dock för att jobba ännu tightare ihop, och tog sig an att starta ett e-handelsföretag. Eftersom Wilma hade gjort sig ett namn inom beautyvärlden föll det sig naturligt att koppla e-handelsprojektet till hennes närvaro på sociala medier.

När min storebror Emil studerade till ekonom och jag till makeup-artist diskuterade vi ofta olika affärsplaner. Det kändes givet att göra något inom skönhet eftersom jag redan hade börjat bygga plattformen ”Wilmas Beauty” via mina sociala kanaler. Så vi tog våra sparpengar och lanserade e-handelsföretaget Wilmas Beauty 2014, när jag bara var 16 år gammal, berättar Wilma Holmqvist för Influens.se.

Företaget slog igenom med en kollektion sminkborstar, valet av den första produkten grundade sig i att duon ville ha en produkt som var enkel att förvara och som inte hade något utgångsdatum. Efter en tid bestämde de sig dock för att byta namn och nylansera varumärket. År 2016 föddes därför varumärket Hickap.

Vi kände att vi ville ha ett företagsnamn som inte var kopplat till mitt namn, även om jag fortfarande är ansiktet utåt och såklart väldigt starkt förknippad med varumärket.

Var kommer namnet Hickap ifrån?

Hickap betyder hicka på engelska just för att mitt signum som barn var att jag hickade orimligt mycket. Först tyckte vi namnet ”hick” på svenska lät varumärkesmässigt men när vi insåg att det betyder ”lantis” på engelska tänkte vi om och då blev det Hickap.

Men namnbytet innebar inte någon förändring krig produktutbudet. Bolaget fortsatte att specialisera sig på makeupborstar, som hade hunnit bli företagets signum.

Borstarna har vuxit snabbt sedan start, men vi har länge tittat på hur vi kan bredda vårt sortiment.

Annons:
Annons:

Nu har bolaget dock lanserat något som de har laddat inför i cirka två år, nämligen fem egna hudvårdsprodukter.

Efter att ha funderat på åt vilket håll vi skulle ta företaget bestämde vi oss för att ”backa bandet” och börja bredda sortimentet med hudvård. En omhändertagen hud är grunden till att påföljande produkter, så som till exempel smink, får finast resultat, säger Wilma och fortsätter:

När vi fann rätt samarbetspartner, som skulle hjälpa oss att ta fram hudvårsserien, kände vi att det var dags för Hickap att ta nästa steg och bli ett komplett skönhetsmärke. Den här lanseringen är därför den största någonsin – Hickap har tagit sitt första steg mot att bli ett skönhetsmärke med ett fullständigt sortiment inom hudvård, makeup, parfym och hårvård.

Att det just blev hudvård var inte oväntat, menar Wilma. Hon har ett stort intresse för smink men hudvård är viktigare för henne på en annan nivå.

Hudvård är mycket mer än bara ett intresse för mig. Det är viktigt ur så många fler aspekter än att det är produkter som gör huden fin. För mig är det den stunden på dagen då jag varvar ner, återhämtar mig och bara tänker på att ta hand om mig själv. Återhämtning är nyckeln till framgång, och något jag önskar alla kunde hitta i sin vardag, säger Wilma och fortsätter:

Under mina 10 år på Youtube har det för mig alltid handlat om att vara ärlig och att inspirera tittarna. Den här lanseringen, och produkterna som vi har tagit fram, är gjorda med kärlek och består av väl genomtänkta val. Jag hoppas att jag kan förmedla det här budskapet och den känslan med Hickaps hudvård.

Hur har lanseringen gått? 

Det har gått över förväntan, även om målen var högt satta. Redan andra dagen var vi tvungna att justera upp försäljningsprognoserna. Det känns som att produkterna mottagits otroligt bra och vi är såklart helt lyriska över detta. För att sammanfatta – känslan i magen är oerhört bra just nu!

Hickaps nya produkter säljs via den egna nätbutiken men även via Lyko, som är den enda externa aktören. Produkterna är dermatologiskt testade och lokalt tillverkade i Sverige. Ett stort fokus är att alla ingredienser ska vara veganska och att produktionen ska vara hållbar.

Ingrediensfilosofin bygger på ett beprövat innehåll som vår hud älskar: hyaluronsyra, niacinamid och milt exfolierande syror. De första fem produkterna som vi nu har lanserat utgör en stomme i Hickaps hudvård och kan användas som en komplett hudvårdsrutin, men mycket snart kommer vi att komplettera dessa för att kunna tillgodose än fler behov och önskemål.

Så nya produkter är redan på väg?  

Nya produkter, inom både hudvård och makeup, kommer att släppas stegvis på Hickap.com under året som kommer. Jag kan avslöja att redan efter sommaren kommer den första sminkprodukten att släppas, en som jag lovar är något alldeles extra!

Lanserigen av de nya produkterna innebär även en ny organisationsstruktur. När duon letade efter ett företag som skulle hjälpa dem att ta fram de produkter som Wilma ville ha, kopplades de ihop med Svenska Krämfabriken som i samband med samarbetet även gick in som delägare i Hickap.

Jag och Emil är grundare och Emil är också Hickaps vd. Men förutom oss två jobbar väldigt många fler med Hickap idag. I samband med att Svenska Krämfabriken gick in som delägare fick vi per automatik omkring tjugo kollegor till, som jobbar med allt från produktutveckling, strategi och marknadsföring till inköp, fyllning och packning.

Som influencer driver du stora kanaler på olika sociala medieplattformar och nu har du tagit dig an och förverkligat ett stort produktutvecklingsprojekt. Hur känns det? 

Vad vår sortimentsbreddning innebär för min karriär är för tidigt att säga, men det jag har sett hittills är all fin respons på det jag gör. En annan sak jag har börjat märka nu är dock att tiden inte räcker till längre, haha. Därmed har jag även ett större behov av mina stunder för återhämtning, och nu med min egen hudvårdsserie! Vår produktchef säger att jag tagit steget från entreprenör till affärskvinna. Det låter stort men bra, säger Wilma och ler.