Modekedjan Gina Tricot är framför allt känd för sina damkläder men har sedan 2019 även konceptet Gina Mini, som precis som namnet antyder består av barnkläder. Nu utökas sortimentet med ett tredje upplägg. Det har fått namnet Young Gina och riktar sig till tonåringar, eller Generation Z som företaget benämner målgruppen som. Kläderna kommer att finnas tillgängliga i storlekarna 134 till 164, vilket Ginas övriga sortiment alltså inte är.
I samband med lanseringen planerar Gina Tricot en omfattande kampanj på TikTok. Den kommer att frontas av dansarna Faya Twinzz från TV4-programmet Talang och influencersystrarna Iza och Elle Cryssanthander, mer kända som Iza & Elle, som via kontot @ginatricot.young ska guida och inspirera följarna med en speciellt framtagen dansutmaning; #youngginachallenge.
Alla är välkomna att dela sin tolkning av dansutmaningen, kampanjen är designad för att uppmana till rörelse kopplat till glädje, energi och samhörighet, där alla har en plats att uttrycka sig och sin egen stil genom dans och mode, förklarar Gina Tricot i ett pressmeddelande.
Tvillingarna Iza och Elle fyllde 16 år tidigare i år men är trots sin unga ålder erfarna och framgångsrika när det kommer till sociala medier. Duon har 5,8 miljoner följare på TikTok, 700 000 följare på Youtube och nästan en miljon följare på Instagram.
Enligt Gina Tricot utgörs Generation Z, det vill säga personer som är födda efter år 2000, av medvetna konsumenter som värderar bland annat bekvämlighet och en personlig stil.
Det här är en väldigt informerad målgrupp – de vet vad de vill ha och vi ska möta den efterfrågan genom att erbjuda starka modekollektioner för alla, säger Karin Westas Norlander, Brand & Marketing Director på Gina Tricot, i en kommentar.
Young Gina släpps i butik och online den 12 augusti.