Komikern och influencern Hampus Hedström har slagit 1,2 miljoner kronor i vinst under 2021 – en ökning med 140 procent. Det framgår i den senaste årsrapporten som precis har trillat in hos Bolagsverket.
Intäkterna har samtidigt ökat med 81 procent och landat på 2,9 miljoner kronor. Något som Hampus menar bland annat beror på en större satsning på sin Youtube-kanal.
Situationen i samhället beroende på coronaviruset har haft en viss påverkan på företagets verksamhet och utveckling. Företaget har fått inrikta verksamheten mot digitala verksamheter i större omfattning än planerat, skriver han i rapporten.
En del av omsättningsökningen kommer från en Youtubekanal som arbetats upp under en tid. Detta har också inneburit nya kostnader i form av kostnader för sålda tjänster.
RELATERAT: Therese Lindgren och Hampus Hedström i prins Daniels satsning
Hampus släppte sitt första Youtubeklipp i januari år 2015 och har sedan dess byggt upp en kanal med nära 300 000 prenumeranter. Han driver även en kanal på Instagram med cirka 230 000 följare och en på Tiktok med över 170 000 följare.
Tillsammans med humorprofilen och influencern Kristina ”Keyyo” Petrushina driver Hampus också podcasten ”Frågar åt en kompis”. Dessutom tar han sig löpande an uppdrag som programledare, skådespelare och regissör. Hampus Hedström har medverkat i Mumbo Jumbo och i C More-serien ”Bert” samt regisserat program åt ViaFree.