Hon är svenska doldis-influencern som närmar sig en miljon på Youtube

Anna Bey (Foto: Annabey.com)

Flera svenska influencers gör stor succé på Youtube, både i Sverige och internationellt. Några av dem som kanske syns och hörs mest i media är bland annat Therese Lindgren, Bianca Ingrosso, Antonija Mandir, Filip Dikmen, Janni Olsson Deler, Margaux Dietz, Felix ”PewDiePie” Kjellberg och paret Jocke och Jonna. Listan kan göras lång.

Många av dem har krossat miljonvallen i antalet prenumeranter, andra ökar i en rask fart och kan redan livnära sig på sin kanal. Men det finns även en del doldis-profiler som inte står i rampljuset, men som ”i tystnad” gör stor framgång på plattformen.

Annons:
Annons:

En av dem är Anna Bey som snart har krossat en miljon prenumeranter på Youtube, alltså lika många som veteranerna Jocke och Jonna eller Therese Lindgren.

Många YouTube-profiler jobbar med regelbundna och täta uppdateringar för att nå ett högt antal prenumeranter. Jocke och Jonna, med en miljon följare på Youtube, har laddat upp cirka 800 videor på sin kanal och Therese Lindgren, med strax över en miljon prenumeranter, har publicerat runt 1250 videor. Siffror som kan jämföras med Anna Beys 159 videor.

Men vem är doldisen? Anna Bey bor för närvarande i Schweiz, men är född i Estland och uppvuxen i en Stockholmsförort. Hon har hållit sig borta från de svenska medierna, men blivit omskriven internationellt i bland annat New York Post och Daily Mail.

Jag har inte velat prata med svensk media av en anledning – de kommer att bli helt förfärade, säger Anna Bey till SvD och syftar på att hennes innehåll inte tilltalar alla.

På sin kanal har hon låtit Youtube-tittarna hänga med i hennes statusresa från förorten till överklassen.

Annons:
Annons:

Hon tipsar kvinnor om hur de ska tänka och vad de kan göra för att förändra sitt liv, sin livsstil och uppnå en ”elegantare tillvaro”. Det kan handla om allt från klädsel och samtalsämnen till ”hur man kan träffa en förmögen partner som tillhör överklassen”.

Det finns en grupp människor som är väldigt intresserade av det här. Kanalen på Youtube växer snabbt, säger Anna till SvD och tillägger:

Många tror att det jag lär ut handlar om att kvinnor är beroende av män och det tar oss tillbaka 100 år i tiden. Men det är verkligen inte mitt budskap utan det handlar om personlig utveckling och livsstil.

Annas tittare kommer främst från USA, Storbritannien, östra Europa, Indien och Asien. Och sakta men säkert hittar också allt fler svenskar till kanalen, säger hon.