Influencergrundade Organista vänder till förlust – ”en utmaning”

Linn Herbertsson

Avvecklar influencerbolaget.

Influencerveteranen Linn Herbertsson hittade sin karriärväg tidigt. Hon var en av de första i Sverige som började blogga för över tio år sedan, och som med tiden utvecklade sin digitala närvaro i takt med att sociala medier växte. Men för tre år sedan valde hon att lägga sin influencerkarriär åt sidan och satsa på sin e-handelsidé – varumärket Organista, som säljer organiseringsprodukter för resväskan.

LÄS ÄVEN: Med en fot på varje sida – Linn Herbertsson om entreprenörskapet i influencerbranschen

När vi kikar på siffrorna för 2021 ser vi att bolagets intäkter har fortsatt växa, men att de svarta siffrorna på resultatraden har färgats röda. Mer exakt har omsättningen ökat med 35 procent och landat på 2,7 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet har gått från en vinst på 203 000 kronor till en förlust på -530 000 kronor.

2021 var en utmaning för Organista, då vi fick erfara en hel del ökade kostnader precis som många andra, och fortsatta coronavirus-restriktioner ströp efterfrågan på våra produkter. Vårt sortiment består av organiseringsprodukter till resor, så restriktionerna påverkade vår försäljning i hög utsträckning, säger Linn Herbertsson till Influens.se.

Men förutom Organista driver Linn även ett bolag som hanterar hennes uppdrag inom influencer marketing.

Den sociala kanalen som Linn ännu håller fast vid är dock endast Instagram, där hon har strax över 23 000 följare. Bloggen – som allt började med – har hon för länge sedan lagt bakom sig. Men även Instagramkanalen har fått mindre uppmärksamhet under det senaste åren. Under hela 2021 har hon nämligen endast publicerat sju bilder.

Linn Herbertsson AB har jag inte arbetat aktivt med sedan 2018. När jag grundade Organista 2019 valde jag att satsa 100 procent på det, säger Linn.

Omsättningen har sjunkit med över 90 procent och landat på drygt 26 000 kronor. Och även i detta bolag har vinsten vänt till förlust. Rörelseresultatet har gått från 45 600 kronor under 2020, till -245 000 kronor 2021.

Företaget är under avveckling, därav de sjunkande siffrorna, säger Linn Herbertsson.