Influencerjobb och e-handel: Så går det för Lisa Olsson

Lisa Olsson (Foto: Nootka)

Båda bolagen backar. 

Modeinfluencern Lisa Olsson är en välkänd profil i branschen. Hon drog igång med en blogg under tidiga 2010-talet och blev snabbt en av skandinaviens mest lästa modekreatörer. Idag driver hon en stor Instagramkanal, samtidigt som hon förverkligar sin entreprenörsdröm med varumärket Nootka – ett smyckesföretag som säljer Lisas design via egen e-handel men även via andra återförsäljare.

E-handelsföretaget Nootka startades 2018, och har sedan start haft en stark utveckling. Men under 2022 vände bolaget för första gången till förlust. Anledningen uppges vara satsningen på en fysisk butik i Stockholm.

Rörelseresultatet gick under året från 390 000 kronor till -763 000 kronor, samtidigt som intäkterna hade en blygsammare ökning med knappa 1,5 procent till cirka 2,5 miljoner kronor.

Nya siffror har också summerats för Lisas influencerverksamhet. Enligt den färska rapporten hos Bolagsverket har omsättningen minskat med 36 procent, till 1,6 miljoner kronor. Vinsten har under samma period backat med över en miljon kronor. Närmare bestämt har rörelseresultatet gått från 1,6 miljoner 2021, till cirka 453 000 kronor i fjol.

Vad utvecklingen beror på har Lisa inte kommenterat i rapporten.