Influencern fejkade sin egen död – som en del av en kampanj

Poonam Pandey (Bilder: skärmdumpar från Instagram @poonampandeyreal)

Ville uppmärksamma livmoderhalscancer, nu ber influencerns pr-byrå om ursäkt.

Det var för fyra dagar sedan som Poonam Pandeys följare möttes av ett Instagraminlägg om hennes bortgång. Enligt inlägget skulle Bollywood-stjärnan och influencern ha dött av livmoderhalscancer.

Dödsbudet, som publicerades inför 1,3 miljoner följare, fick stor uppmärksamhet och många visade sina sympatier. Enligt BBC rapporterade också flera indiska mediekanaler om profilens död, i tron att informationen var äkta.

Men influencern var inte död. Dagen efter publicerade Poonam Pandey en video på Instagram, där hon berättade att hon var vid liv.

Jag känner mig tvungen att dela något viktigt med er alla – jag är här, vid liv. Livmoderhalscancer tog inte livet av mig, men tragiskt nog har den krävt livet på tusentals kvinnor, något som härrör från brist på kunskap om hur man tacklar denna sjukdom, uttryckte hon sig i inlägget.

Ber om ursäkt

Influencern har fått hård kritik för tilltaget, men i sin video på Instagram säger hon själv att hon är stolt över vad inläggen lyckats uppnå. Syftet var att uppmärksamma livmoderhalscancer och de vaccin som finns tillgängliga mot HPV-virus, ett syfte som Poonam Pandey anser att hon uppnått.

Influencern har de senaste dagarna flera gånger försvarat tillvägagångssättet men nu har influencerns pr-byrå, Schbang, publicerat en ursäkt

Vi vill först och främst framföra en ursäkt – särskilt mot dem som har blivit upprörda som ett resultat av att ha stött på/ha en nära anhörig som står inför svårigheterna med någon typ av cancer.

Byrån säger också att influencern, som genomförde kampanjen i samarbete med Hauterfly, hade ett genuint engagemang i frågan då hennes mamma tidigare haft sjukdomen.