Influencers har rankat: 10 bästa och 10 värsta varumärken att samarbeta med

Detta har de framgångsrika bolagen gemensamt.

Under 2022 har ännu fler företag och varumärken gett sig in i leken. Det vill säga – bolag som tidigare kanske varit skeptiska till influencer marketing, eller som hållit sig i skuggan och observerat utveckligen, har under förra året vågat signa sina första influencersamarbeten. Många har noterat kraften av influencer marketing, oavsett om det handlar om konvertering eller ökning av varumärkeskännedomen. Så branschen växer, och i den riktningen kommer bollen att fortsätta rulla.

Att samarbeta med influencers är inte längre en fråga om man ska, utan hur man gör det på bäst sätt. En utveckling vi tidigare skådat i e-handeln. Idag talar vi nämligen inte längre om e-handeln och den fysiska handeln som två olika branscher, som det länge varit.

Med ett växande intresse från marknaden, håller fler aktörer i makten. Men makten ligger på båda sidor. Det är lika viktig att vara omtyckt som partner bland influencers, som för influencers att ha ett gott rykte bland varumärken.

Och i dagens artikel kan vi presentera en lista över de tio mest omtyckta varumärkena, respektive de minst omtyckta företagen, bland influencers. Listan gäller för 2022, och är framtagen av plattformen F*** You Pay Me (FYPM).

  1. Adobe
  2. Amazon
  3. Michaels
  4. BioGaia
  5. Empress 1908 Gin
  6. Hero Cosmetics
  7. Bob’s Red Mill
  8. Samsung
  9. CurlSmith
  10. Fera Pet Organics
  1. Crown & Paw
  2. Glamnetic
  3. MVMT
  4. VIVAIA
  5. GOLI Nutrition
  6. Revive Superfoods
  7. Fashion Nova
  8. Truly Beauty
  9. NA-KD
  10. Daniel Wellington

Det som de omtyckta varumärkena har gemensamt är, enligt FYPM:s influencers:

Professionella team: De som är ansvariga för influencersamarbeten på bolagen har respekt för kreatörerna, förstår den kreativa processen och rutiner på plats för influencers onboarding, betalning och insamling samt feedback.

Tydlig kommunikation: Företagen kommunicerar tydliga mål, förväntningar, tidsramar och riktlinjer. De är snabba med att svara på frågor, godkänna innehåll och ge feedback/stöd.

Partnerskapsfokuserade: De prioriterar långsiktiga partnerskap med influencers, och ger möjligheter för kreatörer att växa med varumärket.

Starka matchningar: De väljer rätt profiler och skjuter hellre rätt än brett. De väljer profiler som verkligen älskar deras varumärke och produkter, samt matchar företagets målgrupp.

Kreativ frihet: Företagen litar på att influencers vet hur man säljer och kommunicerar med sin publik.

Rättvis ersättning: De är öppna för förhandlingar, har rättvisa avtal och har tydliga förväntningar. Samt betalar ut ersättning i tid till kreatörerna.

Nära 10 000 internationella influencers har deltagit i FYPM:s undersökning, och lämnat omdömen om cirka 5 000 olika varumärken.