Influencers ska ta dem till miljardomsättning: ”Man lär sig mycket av att misslyckas”

Mohammed Massfih och Markus Klepp (Foton: Linkedin)

”Har en av de största budgetarna för influencer marketing”.

Det norska e-handelsföretaget MyStuff, som nyligen intagit den svenska marknaden, är en favorit i de sociala kanalerna på sin hemmamarknad. Detta främst via löpande samarbeten med influencers.

Under de senaste åren har MyStuff omsatt mer än 100 miljoner norska kronor varje år och i år ser bolaget ut att närma sig 200 miljoner. Men målet är att slå en halv miljard senast år 2025. Det skriver sajten 730.no.

År 2030 omsätter vi flera miljarder, säger medgrundaren Mohammed Massfih.

De som står bakom succébolaget är två unga entreprenörer Mohammed Massfih, 23 år, och Markus Klepp, 22 år.

Försäljning har alltid varit ett intresse, och vi är båda från Hauketo – ett ställe där du får hämta det själv om du vill ha något, dit får man inget levererat. Så allt började som en hobby, när vi var ungefär 12 år gamla. Vi började sälja födelsedagskort från dörr till dörr och så småningom började vi laga mobiltelefoner när vi gick i gymnasiet. Sen var det Markus som kom på idén med e-handel, av en slump, berättar Mohammed Massfih.

Men trots den starka positionen på marknaden och den framgångsrika ekonomiska utvecklingen, säger duon att pengar inte är deras största drivkraft.

Vi vill visa att unga människor också kan tävla mot de stora och starka hajarna, säger Markus Klepp och tillägger:

Vi vill plocka fler marknadsandelar och slå ut konkurrenterna. Vi vill visa att det kommer ett skifte på marknaden nu, och att unga människor kan tävla mot de stora jättarna.

MyStuff är dock inte duons enda entreprenörssatsning, men den som har lyckats bäst.

Vi har byggt upp flera varumärken. Men MyStuff är det mest välkända, särskilt efter hur vi har byggt upp det på sociala medier.

Mohammed och Markus främsta fokus i bolaget är marknadsföringen och försäljningen. Resten sköter företagets team.

Vi äger bolagen, men vi har ett mycket begåvat team på 10-12 personer med en medelålder på 24 år. Teamet gör en extremt bra insats, och det är det som har lett oss till den tillväxten.

Och influencer-marknadsföring är just ett koncept som MyStuff har satsat extra hårt på.

Vi har nog en av de största budgetarna i Norge för influencer marketing.

Hur stor budgeten är vill de inte avslöja men berättar att de kommer att lägga ”tiotals miljoner” på influencers.

Vi planerar att spendera tiotals miljoner på influencers och sociala medier under de närmaste åren.

Jag tror att många människor är väldigt rädda för att prova saker och då får man inga resultat. Men man måste våga prova nya saker. I början tänkte vi mycket också på att vi var nya på marknaden och inte ville bränna pengar. Men med tiden har vi både förlorat och tjänat en hel del pengar. Och om det är något vi har lärt oss så är det att man lär sig mycket av att misslyckas.