Influencers ville ta ”lätta pengar” från politiska partier: ”Skrämmande”

Enligt marknadsföringslagen anses politisk reklam inte vara kommersiell, därför behöver influencer-samarbeten med politiska partier inte reklammarkeras. Men är det moraliskt rätt att influencers ska sälja sina offentliga politiska åsikter för att påverka andra? Det är en annan diskussion, som vi ska nudda vid idag.

RELATERAT: Margaux Dietz skruvar på storsatsningen – ”skam den som ger sig!”

I veckan avslöjade Resumé att Vänsterpartiet arbetar med influencers för att locka väljare, och under förra valåret försökte Socialdemokraterna att köpa inlägg av influencers. Centerpartiet anlitade också en influencer, dock som moderator vid ett av sina event, skriver Resumé.

Annons:
Annons:

Nu har sajten gjort ett gräv för att se hur influencers inställning är till ovanstående. Resumé kontaktade nämligen 100 olika influencers, som har från 10 000 till 50 000 följare, via Instagram och angav sig för att vara en PR-byrå. Man erbjöd influencers en summa pengar för två inlägg på Instagram med ett krav på att det inte får framgå att det är ett betalt samarbete för att ”få större genomslagskraft”. Så här löd meddelandet till profilerna:

Hoppas allt är bra med dig! Jag heter Josefine Svensson och jobbar som konsult på Price PR. Vi på Price PR har ett erbjudande till dig från en av våra uppdragsgivare, ett riksdagsparti som vi tror skulle passa dig som person och dina följare. Vi har haft ögonen på dig under en tid och tror att du har möjlighet att nå den målgrupp som partiet önskar. Partiet erbjuder 20 000 kronor för två inlägg på ditt Instagram-konto. Den ena publiceringen ska ske i början på augusti och den andra i slutet av samma månad. Inläggen ska handla om antingen integration, bostadspriser eller sjukvård. Eftersom det handlar om åsikter vill partiet inte att det framgår att publiceringen sker i ett samarbete med dem. Det för att vi och partiet tror att ett omärkt inlägg skulle få större genomslagskraft. Hoppas du förstår. Skulle du vara intresserad?

Drygt 30 procent – totalt 32 personer – svarade på meddelandet. Resumé avslöjar inte hur många som sett eller öppnat meddelandet, och vi kan därför inte anta att de inte var intresserade för det finns en möjlighet att de inte såg meddelandet i sin inkorg.

Men av de 32 personer som svarade, var 24 influencers intresserade av samarbetet. Endast sex personer tackade nej, och två ifrågasatte upplägget. Resumé svarade några av de intresserade och avslöjade sitt uppdrag. Som svar på frågan hur man resonerar kring ett politiskt samarbete sade en av profilerna att det helt enkelt är ”lätta pengar”.

Annons:
Annons:

En av dem som ställde sig kritisk till Resumés upplägg var profilen Pao Duell, som har nära 40 000 följare på Instagram. Resumés redaktion ringde upp honom och frågade vad han tror kan hända med demokratin, folks åsikter börjar köpas för pengar.

Det är rätt läskigt kan jag tycka. Det sker väl redan genom olika lobbyverksamheter, små gerillakampanjer från vänster och höger, det är ganska skrämmande att man inte vet om det är profilen man ser upp till som står bakom budskapet eller om det är någon annans åsikter, säger Pao Duell till sajten.