Influencerveteranen ger sig in i e-handelsbranschen – ”behöver få in kapital”

Till vänster: Emilie Nereng, med sina Shero-modeller.

”Hoppas att jag med detta varumärke kan vara med och göra skillnad”.

Den norska influencern Emilie Nereng, känd som ”Emilie Nutrition” på Instagram där hon har över 200 000 följare, startade sin karriär som 13-åring med en blogg år 2009. Hennes blogg blev snabbt en av Norges mest populära sajter, som levde kvar i åtta fram till 2017. Då bestämde hon sig för att stänga ner sin plattform, och försvann från infleuncersfären. Men för några år sedan kom hon tillbaka, och driver idag en stor Instagramkanal och en podcast.

Men nu plockar Emelie på sig en ny titel. Hon kan nämligen kalla sig för entreprenör numera, när hon lanserar sitt första e-handelsvarumärke. Det rapporterar norska branschtidningen Ehandel.com.

Annons:
Annons:

Det nya varumärket har fått namnet Shero, och är ett modemärke som tillverkar träningskläder för kvinnor. Satsningen har tagits fram tillsammans med Influencer Brands, som är den norska motsvarigheten till svenska e-handelshubben Hubso.

Vi är jättetaggade och nervösa inför lanseringen. Samtidigt har vi ju jobbat så länge med detta nu att vi känner oss trygga med våra produkter. Men, det är första gången jag gör det här, så det är givetvis nervöst, säger Emilie Nereng.

E-handelsbutiken lanseras nästa söndag, och förhoppningen är att försäljningen drar iväg direkt.

Inom den första månaden siktar vi på att hälften av vårt lager är slut, så att vi kan återinvestera pengarna. Vi vill bland annat ta fram fler storlekar och utöka till dubbla XS och dubbla XL. Vi behöver få in så mycket kapital som möjligt, så snart som möjligt, så att vi kan göra produkterna tillgängliga för fler.

Emelies mål med Shero är att ”inspirera till en mer hållbar modeindustri”. Alla produkter tillverkas i Portugal, och ska vara tillverkade av återvunna fiskenät från havet.

Vi är inte intresserade av att ha nya kollektioner hela tiden, dels är det ohållbart och dels är det ett tecken på att det man säljer snabbt blir omodernt. De första produkterna ingår i vår signaturkollektion, och den hoppas vi att vi kan ha kvar som en bas i många år framöver, säger Emelie och fortsätter:

Modebranschen har många utmaningar som är spännande att jobba med, jag hoppas att jag med detta varumärke kan vara med och göra skillnad.

Emilie Nereng är en del av den norska influencerbyrån Team Tomorrow, som driver många hållbarhets-initiativ.