Kommande EU-lagar blir för jobbiga.
Är det något vi har lärt oss om sociala medier det senaste årtiondet så är det att det blir extra bökigt när politiken kickar in. Då inte bara politik som i skärpa regleringar, utan hur politiska partier och kandidater kan använda sociala medier. Och missbruka.
Inför det amerikanska presidentvalet 2020 så valde de stora sociala plattformarna olika spår när det kom till hur de skulle göra med politiska annonser i USA. Meta har överlag valt en rätt tillåtande attityd, med inställningen att de inte skulle faktagranska annonser. Tiktok valde att istället helt stoppa politisk annonsering med argumentet att det inte hörde hemma där.
Meta gör en Tiktok?
Nu ser det ut som att Meta kan överväga att göra en Tiktok. Enligt Financial Times så ”diskuterar” Meta att helt stoppa politiska annonser – i hela EU.
Anledningen är ett EU-förslag som innebär hårdare reglering och mer transparens när det kommer till just politiska annonser. EU har en förhoppning om att den nya lagstiftningen ska vara på plats till EU-parlamentsvalet 2024.
Meta, under ledning av Mark Zuckerberg, oroar sig för att definitionen av politiska annonser i den kommande lagen blir så bred att det kommer att bli lättare att säga nej till alla köpta politiska kampanjer i företagets tjänster, skriver Financial Times.
Liten del av Metas intäkter
Nu är Meta inga främlingar när det kommer till att hota med att stänga av tjänster om de inte får som de vill när nya lagar tas fram och just i det här fallet så kan det nog vara ett ännu enklare beslut för Meta. Uppskattningar pekar på att en väldigt liten del av Metas intäkter kommer från politiska annonser, kanske så lite som 1 procent.
Vi får kort sagt se vad lagförslaget kring politisk annonsering i EU landar i. Och hur Meta sedan ställer sig till det.