Instagram bygger ut sin influencerplattform – nya verktyg för annonsörer

Enklare att nå influencers.

Förra sommaren rullade Instagram ut sin influencerplattform Creator Marketplace. Instagram ville inte bara vara stället där influencers hänger och lägger ut innehåll utan också bli platsen där influencers och annonsörer kan hitta varandra.

Nu uppdaterar Instagram Creator Marketplace med nya funktioner.

Tre nya verktyg för annonsörer

Creator Marketplace får specifikt tre nya funktioner:

Prioriterade direktmeddelanden: En dedikerad inbox för samarbeten för att minska risken att en samarbetsförfrågan eller något annat viktigt meddelande försvinner bland annat i inkorgen. Annonsörer kan dessutom sköta kommunikation i Creator Marketplace med hjälp av externa plattformar via API.

Projektbriefer: Varumärken kan nu publicera ”strukturerade projektbriefer” på Instagrams plattform via tredjepartstjänster. Brieferna behöver alltså inte längre skapas inuti Creator Marketplace.

Bättre stöd för byråer: Test av funktioner som gör det enklare för byråer att hitta influencers och hantera samarbeten å sina kunders vägnar.

Det sistnämnda innebär att byråer för sina kunders räkning kan filtrera efter influencers på ett antal olika parametrar, kan hålla kolla på kommunikationen med en influencer i en dedikerad mapp och kan administrera ett samarbete via Creator Marketplace.

Instagram öppnar upp för att locka fler

Av de här nyheterna så lär stödet för tredjepartsverktyg vara det mest intressanta. Det visar att Instagram inser att de inte är den enda plattformen som varumärken är intresserade av för sin marknadsföring – varken för att synas eller för att söka efter samarbeten.

Det finns ännu ingen information om när Creator Marketplace kan lanseras utanför USA, men med tanke på att Instagram allt mer börjar få till en heltäckande influencerplattform så lär det inte dröja allt för länge.