Instagram söker nya sätt – lägger till ännu ett annonsformat

Drar nytta av förändrade användarbeteenden.

Ibland går det fort. Instagram började testa sökannonser för bara ett par månader sedan och nu öppnar de formatet för alla annonsörer, via Instagrams Marketing-API.

Instagrams sökannonser är lite av ett takeover-format. När någon använder appens sökfunktion så kommer en sökannons vara det första som visas i resultatlistan. Men annonser kan även visas på andra ställen i sökresultatet.

Nya funktioner i Instagrams API

API:et kommer i och med uppdateringen för det nya formatet få tre nya användningsmöjligheter:

  1. Skapa annonser: Sökannonser blir ett nytt alternativ när annonser skapas
  2. Sökannonsinsikter: Det blir möjligt att se hur sökannonser presterar
  3. Annonsförhandsvisning: Möjlighet för utvecklare att lägga till förhandsvisningsstöd för sökannonser

Det nya formatet kommer förstås inte till av en slump. Instagram rider här på en allt starkare trend: att yngre målgrupper mer och mer vänder sig till plattformar som Tiktok och Instagram istället för Google när de söker efter information.

Meta hoppas med andra ord att det nya annonsformatet ska ge intäkterna en välbehövlig knuff framåt.