Instagram testkör prenumerationer – 10 influencers kan sälja innehåll till följare

Skärmdump från Elliott Norris och Kelsey Cook

Tio influencers har fått möjligheten att testa Instagrams nya prenumerationstjänst, och erbjuda sina följare exklusivt innehåll mot betalning. Det rapporterar Techcrunch.

Anledningen till att endast tio profiler har fått chansen att testa den nya tjänsten är att funktionen ännu befinner sig i en tidig testfas. Plattformen hoppas få feedback från både följare och kreatörer som man löpande tar med sig i sitt arbete med att utveckla tjänsten.

I dagsläget finns det åtta prisnivåer som kreatörerna kan välja mellan, när de ska bygga sitt prenumerationsinnehåll. Den lägsta prisplanen börjar på 0,99 dollar i månaden, cirka 9 kronor, och den dyraste ligger på 99,99 dollar i månaden, alltså runt 900 kronor.

Följare som väljer att prenumerera på en kreatör kan förvänta sig exklusiva Stories och livesändningar. Betalande användare kommer även att få en lila ”bagde”, ett märke, som kommer att tydliggöra för influencern vilka profiler som är prenumeranter, i till exempel profilens kommentarsfält.

De Instagramprofiler som blivit utvalda är:

  • Lonnie IIV, Tiktok-stjärna och influencer med 571 000 följare – @lonnieiiv
  • Jordan Chiles, OS-silvermedaljör med 431 000 följare – @jordanchiles
  • Alan Chikin Chow, skådespelare och influencer med 393 000 följare – @alanchikinchow
  • Sedona Prince, basketspelare med 251 000 följare – @sedona._
  • Melisa Rincón, andlig coach med 216 000 följare – @bunnymichael
  • Kelsey Cook, dansare, skådespelerska och modell med 206 000 följare – @kelseylynncook
  • Elliott Norris, influencer med 166 000 följare – @elliottnorris
  • Jack Jerry, influencer med 107 000 följare – @jackjerry
  • Aliza Kelly, astrolog med 83 000 följare – @alizakelly
  • Don Allen Stevenson, XR Creator med 63 000 följare – @donalleniii