Influencerparet Jon och Janni Olsson Delér startade modevarumärket C’est Normal år 2018, tillsammans med entreprenören Rickard Delér, far till Janni, samt vännen Christian Goossens. Märket har sedan start varit väldigt framgångsrikt och hypat i sociala medier. Den första kollektionen släpptes i oktober samma år och försäljningen krossade alla förväntningar.
Vi tog in ungefär 5000 produkter och trodde att detta antal skulle hålla i minst en månad. Men vi hade så fel! Alla produkter såldes inom några minuter. Några av produkterna sålde till och med slut på mindre än 10 minuter. Efterfrågan och trycket var så högt att vi dessutom råkade översälja 350 tröjor på grund av tekniska problem, berättade Christian Goossens för sajten Fashiontechgroup i en tidigare intervju.
Sedan dess har varje lansering slagit grundarnas förväntan, trots att företaget ökar antalet produkter inför varje släpp. Företagets kunder och Jon och Jannis följare köper upp allt som företaget säljer samma dag, om inte under samma timme, när nya kollektioner lanseras.
Men problemet med att översälja har hängt kvar. Så sent som i december förra året var företaget tvunget att släcka ner sajten under en dag, strax efter att man släppte en ny kollektion inför julhandeln, för att försöka åtgärda olika tekniska problem.
Vi var tvungna att ta det svåra beslutet att stänga vår hemsida under det senaste dygnet. Det var ett av de tuffaste besluten vi har fått ta sedan vi började C’est Normal. Men vi gjorde det för att ni ska få den bästa upplevelsen av vår sajt, skrev företaget på Instagram då.
När sajten kom upp igen och allt sålt slut uppstod det nya problem kopplade till Brexit och pandemin. Leveranser kom inte fram i tid och produktionen av en ny kollektion försenades allt mer. C’est Normal-teamet uppdatera sina kunder på Instagram hur läget ser ut men utnyttjade även tiden till att ta tag i de tekniska problemen en gång för alla.
Vi har behövt bygga om hela sajten, säger Janni i en av sina senaste videor på Youtube och fortsätter:
Vi har haft jättemycket problem med hemsidan. Kassan var kort sagt väldigt långsam och när vi sålde slut så översålde vi vår lagerstatus varje gång, eftersom ni är så galna och vill köpa allt direkt när vi lanserar. Det är så klart ett lyxproblem, men samtidigt ett jättejobbigt problem för oss som leder till besvikna kunder. Och det är inte kul för någon.
Enligt Jon ska en del kunder ifrågasatt företagets problem och jämfört e-handeln med Kylie Jenners sminkvarumärke Kylie Cosmetics.
Många har ifrågasatt oss och jämfört C’est Normal med Kylie Jenner som också använder sig av e-handelsplattformen Shopify. Men vi har tagit reda på och kommit fram till att Kylie har ett team på cirka 20 personer på Shopify som jobbar bara för henne, så hon har inte den ”vanliga” Shopifyplattformen som vi har, säger Jon i videon.
Nu laddar paret inför den kommande lanseringen den 25 maj då nya produkter och en ny färsk nätbutik kommer att lanseras.
Nu har vi löst allt. Vi tog in ett team som har, under de senaste tre månaderna, hjälpt oss att få allt på plats och bygga om hela sajten. Så nu håller vi tummarna för att inget ska krascha under lanseringen. Men gör det det, så är det inte vårt fel, säger Janni och skrattar och tillägger:
Nej, den kommer inte att krascha den här gången. Vi har fixat allt. Vi ser fram emot lanseringen som vi har väntat på länge!
Den nya kollektionen kommer att innehålla nya färger och den nya sajten har fått en uppfräsching i form av en ny plattform samt ett nytt betalningssätt och kassa.
När ni lägger en produkt i kundvagnen så kan ni reservera den i 20 minuter, avslöjar företaget på Instagram.