”Det här representerar en adresserbar på flera miljarder”.
Jon Olsson, svensk elitskidåkare, entreprenör och influencer, har nu gått in i ett nytt bolag som affärsängel. Företaget heter Sunroof och specialiserar sig på solcellsteknik. Sedan tidigare är även Jens Byggmark, svåger till Jon Olsson, Youtuber samt före detta alpin skidåkare, med på ägarlistan.
LÄS ÄVEN: Jon och Jannis svenska C’est Normal i likvidation
Sunroof har vuxit snabbt under de senaste åren, och gått från tio anställda under 2020 till 130 medarbetare i år. Idag driver man verksamhet i Sverige, Tyskland och Polen. Nu vill bolaget stärka sin position i Europa genom ökad försäljning och produktionskapacitet. Man vill även lansera en el-handelsplattform för energihantering på internationell nivå. För att lyckas med detta har bolaget fyllt kassan med färska 15 miljoner euro, motsvarande nära 160 miljoner kronor, via en finansieringsrunda är bland annat Jon Olsson deltog.
Energiomställningen kan inte vara en plan för framtiden – det är ett uppdrag som vi måste utföra nu. Det här året har redan bevisat det, med Europas värmeböljor skuggat av energiosäkerhet. Sunroof har som uppdrag att inte bara hjälpa husägare att uppfylla sina egna behov, utan också bidra till den framtida infrastrukturen för ren energi, säger säger Lech Kaniuk, vd och medgrundare av Sunroof, i ett pressmeddelande.
Hur mycket Jon valde att skjuta in är inte avslöjat. Förutom honom deltog även VC-fonder som Inovo Partners, SMOK Ventures, Alfabeat och Level2 VC i rundan som leddes av Klima, Alantras tillväxtaktiefond med fokus på teknikföretag.
Elektrifiering av bostäder och transporter kommer att vara nyckeln till att påskynda energiomställningen, och vi förväntar oss att decentraliserad solenergi kommer att spela en viktig roll för att möjliggöra detta. För omläggning av tak och nybyggnationer är de integrerade lösningarna från Sunroof en ekonomisk och miljömässig ‘no brainer’. Det här representerar en adresserbar på flera miljarder, säger Lucille Bonnet, Managing Partner på Alantra Energy Transition.
Sunroofs senast tillgängliga årsrapport sträcker sig från första maj till sista december 2020. Då backade bolagets omsättning med drygt 30 procent och landade på cirka 4,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände samtidigt från vinst till förlust, och gick från tidigare 6 862 kronor till minus 8 miljoner under 2020.
I rapporten förklarar bolaget att siffrorna har påverkats av pandemin.
På grund av covid-19 fick bolaget mycket försenade materialleveranser och en del kunder var tvungna att backa ut ur beställningar alternativt skjuta på beställningen i tiden. Detta har lett i sin tur till att många projekt som skulle ha blivit färdiga under bokslutet, kommer att hamna på nästa årsbokslut.
Under 2020 har bolaget även startat Sunroof International Holding AB, där Sunroof Sverige AB nu ingår. Det nya bolaget ska möjliggöra bättre förutsättningar för internationell tillväxt, skriver Sunroof i rapporten.
Härnäst ska Sunroof stärka sin ledningsgrupp ”inför nästa snabba expansion”, genom att rekrytera en nyckelchef till COO-positionen. Nästa expansion planeras till 2023.