Katrin Zytomierska lanserar nytt varumärke – återanvänder gamla Instagramkontot

Reklambilder från Dsaint.se. Katrin Zytomierska till höger.

I början av förra året förvärvade medieprofilen och entreprenören Katrin Zytomierska bikinkiföretaget Love by Lola. Det var en stormig affär som ledde till att varumärkets grundare Yessica Thor stämde Katrin i slutet av 2020, ett ärende som ännu inte är avslutat.

Kort sagt handlade diskussionen om att Katrin Zytomierska skulle betala 1,2 miljoner kronor, för förvärvet, i två delar. Hon betalade den första delen enligt plan, men tyckte sedan att hon inte skulle betala den andra eftersom Yessica inte höll vad hon hade lovat, menade Katrin.

Det som Yessica Thor inte hade gjort enligt Katrin var att fortsätta jobba heltid ett tag efter förvärvet för att hjälpa Katrin komma in i bolaget, samt att lämna över viktiga inloggningsuppgifter till olika plattformar. Något som också lades till som anledning till varför resterande del av betalningen skulle utebli var dåliga försäljningssiffror som Katrin menade hade att göra med ovan nämnda uppgifter som Yessica alltså inte hade levererat. Påståenden som Yessica inte höll med om.

Förutom detta var även en stor anledning till Katrins betalningsvägran att parterna var oense om varulagrets storlek vid överlåtelsen, samt hur man skulle värdera lagret.

Nu verkar det dock som att Katrin har gått vidare. Så sent som igår kväll gick hon ut med att ett nytt bikinivarumärke vid namn Dsaint har lanserats.

Det är med stor stolthet vi idag lanserar Dsaint.se. Vi har ansträngt oss för er. Lyssnat på era önskemål om passform för olika kroppar. Vi har med våra hjärtan och våra skarpa hjärnor fokuserat på att ge er snygga, bekväma och hållbara bikinis som ska bidra med glädje till sommargarderoben, skriver Katrin Zytomierska i ett inlägg på Instagram.

Badkläderna liknar Love by Lola designmässigt, men e-handeln är helt ny. I skrivande stund ligger Love by Lolas nätbutik kvar, men det tillhörande Instagramkontot har döpts om till Dsaint och alla tidigare inlägg från Love by Lola har försvunnit.

Hur kan man då anta att det är samma Instagramkonto? Det som främst tyder på detta är att alla inlägg, från flera år tillbaka, där Love by Lola blivit taggad i ligger kvar och att det ”nya” kontot från start har 23 000 följare.

På Katrins privata Instagramkonto, under inlägget om att hon har lanserat ett nytt bikinivarumärke ställde en av hennes följare frågan: ”Vad hände med Love by Lola?” och Katrin dröjde inte med att svara kort och koncist: ”La ner det.”

En annan person kommenterade, vid samma inlägg: ”Såg reklam för detta och tyckte deras bikinis var en märkligt skamlös rip-off av Love By Lola, men då är det snarare det ”nya” Love By Lola, för det har försvunnit?” och ännu en gång svarade Katrin kort: ”Ja”.

Två kommentarer och två svar som tydligt avslöjar att det nya varumärket ska ersätta det gamla. Men enligt Katrins advokat ska det nya företagsnamnet inte vara officiellt bytt ännu:

Vi har under dagen erhållit information om att Katrin Zytomierska ansökt om att ändra företagsnamnet avseende Love By Lola AB. Händelse ifråga har, såvitt vi vet, inte kommunicerats till Yessica Thor direkt eller genom ombud och denna ändring av företagsnamnet har, såvitt det är känt, inte heller föregåtts av ett beslut fattad av bolagsstämma som är det behöriga organet som kan meddela ett giltigt beslut, skriver advokat Daniell Albady till Bloggbevakning.

Vi kommer inom kort att överlägga kring frågorna för att överväga vilka implikationer denna händelse har för pågående rättstvister och givetvis för Yessica Thor som innehar en andel i Love By Lola AB.